https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Friday 6 December 2013

BUBUR PULUT HITAM DURIAN

Pagi ni wife aku masak bubur pulut hitam campur durian yang dia belu rabu lepas. Masih ada berbaki lagi.

Bahan-bahan:

500 gram pulut hitam dicuci dan direndam terlebih dahulu.



Santan kotak 500ml, wife tak rajin beli santan segar.

Baki durian yang ada

Bahan-bahan lain : Daun pandan, gula dan garam secukup rasa manis dan rasa

Cara memasaknya:
1. Rebus dulu pulut hitam sehingga kembang setaman. Wife guna pressure cooker so lebih menjimatkan masa.
2. Bila pulut hitam dah kembang setaman masukkan santan, tambahkan air jika santan tidak mencukupi.
3. Masukkan daun pandan yang disimpul mati.
4. Masukkan durian, kacaukan sebati, biarkan sampai mendidih. Kacau sekali sekala.
5. Masukkan garam dan gula secukup rasa dan manis.
6. Sedia dihidangkan

Masih di dalam pressure cooker 6 liter. Nampak macam melimpah ruah kuahnya. 



Lepas ni wife nak tapau masukkan dalam tupperware for my mom and sil macam sebelum ni. Kami berdua tak mampu nak abiskan. Anak2 buah aku suka bubur pulut hitam ni. Dulu wife aku pernah masak kat umah dorang. Dorang tak panggil bubur pulut hitam tapi bubur chocolate sebab warnanya macam chocolate. Biasalah budak2 ikut suka dorang janji dorang suka. 

Untuk my mom

Untuk my SIL


Aku nak hantar wife p umah SIL, petang nanti SIL dan wife ada agenda nak buat waffle pulak. Wife akulah tukang supplier acuan waffle. Wife aku ni gadget dia macam2... pelik2 pun ada...



Tak tau la jadi tak waffle dorang ntahla. Semalam wife aku dah update SIL suruh beli barang tambahan untuk buat waffle. Wife ada tepung gandum lebihan buat kek coklat, yis jer... 




0 comments:

Post a Comment