https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Monday 18 January 2016

Terminate Loan ASB by Easy RHB and MAYBANK 2016

Kadar dividen ASB yang semakin menurun dari tahun ke tahun antara penyebab ramai peminjam ASB sama ada EASY-RHB atau MAYBANK mengambil keputusan menamatkan pinjaman ASB mereka. Salah sorang yang telah menamatkan pinjaman ASB adalah teman baik saya.
 
Dia mempunyai 3 akaun pinjaman ASB, 2 daripadanya melalui Maybank RM 50K pada 30/06/2010 dan RM 50K pada 16/11/2010, dan pinjaman ASB by EASY-RHB100K pada 31/07/2010.
 
Maybank RM 50K pada 30/06/2010 dan RM 50K pada 16/11/2010, ansuran bulanan sebanyak RM 292 sebulan bagi setiap pinjaman jumlah RM 584 sebulan. Jumlah ansuran bulanan yang telah dibayar sepanjang pinjaman RM 50K pada 30/06/2010, 66 bulan x RM 292 = RM 19,272.00 dan RM 50K pada 16/11/2010, 61 bulan x RM 292 = RM 17,812.00. Jumlah keseluruhan ansuran bulanan sepanjang tempoh pinjaman untuk dua pinjaman Maybank = RM 37,084.00.   Teman baik saya telah mengisi borang untuk menamatkan pinjaman di cawangan Maybank berdekatan pada 15/12/2015.
 
 
 
Pada 11/01/2016, dia telah mendapat RM 4,755.50 untuk pinjaman Maybank 50K pada 30/06/2010 dan RM 4,149.95 untuk pinjaman Maybank 50K pada 16/11/2010 yang terus dikreditkan ke akaun Maybank berjumlah RM 8,905.45 bagi kedua-dua pinjaman tersebut. Yang masih pending adalah  bayaran daripada Etiqa takaful.
 
Bagi loan EASY-RHB100K pada 31/07/2010, ansuran bulanan RM 451.69 pada  tahun pertama hingga tahun kelima (60 bulan) dan tahun ke enam dan seterusnya RM 678.69. Jumlah ansuran bulanan yang telah dibayar sepanjang pinjaman EASY-RHB100K pada 31/07/2010, 60 bulan x RM 451.69 = RM 27,101.40 + 5 bulan x 678.69 = RM 3,393.45. Jumlah keseluruhan ansuran bulanan  sepanjang tempoh pinjaman RM 30,494.85. Teman baik saya telah mengisi borang untuk menamatkan pinjaman di cawangan EASY-RHB pada 14/12/2015. Teman baik saya telah mendapat surat daripada RHB pada 07/01/2016 seperti berikut terdapat shortfall RM 288.13 walaupun telah membayar ansuran selama 65 bulan.
 
 
Jika dibandingkan pinjaman antara Maybank dan EASY-RHB better lagi Maybank. Setelah membayar ansuran bulanan masih dapat pulangan berbentuk tunai berjumlah RM 8,905.45 yang terus dikreditkan ke akaun Maybank. Manakala bagi EASY-RHB walaupun sudah membayar 65 bulan masih terdapat short fall yang perlu dilunaskan pada kadar segera. Sekiranya gagal mesti akan menjejaskan rekod CCRIS.
 
Rumusan daripada kedua-dua pinjaman:
 
Maybank RM 100K, jumlah keseluruhan yang telah dibayar kepada bank RM 37,084.00, pulangan tunai yang dikreditkan ke akaun simpanan RM 8,905.45.
 
Easy-RHB RM 100K, jumlah keseluruhan yang telah dibayar kepada bank RM 30,494.85 + shortfall RM 288.13 = RM 30,782.98. Tetapi tiada pulangan tunai yang dikembalikan.
 
Teman baik saya telah menamatkan akaun pinjaman ASB so telah mengurangkan komitmen hutang dalam CCRIS. Walaupun pinjaman ASB ni salah satu cara membuat tabungan tetapi dengan keadaan dividen yang semakin menurun dari tahun ke tahun dan pinjaman ASB di anggap sebagai komitmen dalam CCRIS adalah lebih baik mencari peluang pelaburan yang lain yang lebih menguntungkan dan patut shariah.
 


270 comments:

  1. Thank you.. Saya baru je cancelkan ASB Loan Easy RHB hari ni.. tak tau la jumlah exit fee sebab tak sampai setahun and shortfall tapi saya terpaksa terminate sebab memang tak mampu bayar dah.. Dulu, saya buat personal loan ngan Easy, pastu lulus diorang offer ASB Loan.. ayat macam manis je sebab saya jahil waktu tu.. sekarang saya terpaksa tanggung semua ni.. sape2 yang nak wat Easy RHB ASB loan ni, mohon elakkanlah.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Camne cara nk cancel.... kene bawak ape2 dokumen pergi bank.....?

      Delete
    2. betul tu sekarang saya dah ccris dah

      Delete
    3. jika nak cancel asb loan easy, bawa ic je kat bank RHB biru.. cakap nak terminate asb loan easy.. isi borang.. diorang akan kira estimated fee.. tapi jumlah sebenar akan tahu bile dah dapat surat nanti..

      Delete
    4. Ok, saya dah selamat cancel ASB Loan Easy RHB.

      Jumlah pelaburan = RM120000 (25 Tahun)
      Start bayar 1/6/2015, apply terminate 1/4/2016 (11 bulan)

      Tunggu dalam sebulan, contact 03-26106000 untuk tanya status.

      Kena bayar RM 572.00 di kaunter RHB terdekat, account selamat tutup. Lepas satu bebanan hutang. Alhamdulillah.

      Delete
    5. Lepas trminate xdpt pulangan duit ap2 ke?

      Delete
    6. Lepas trminate xdpt pulangan duit ap2 ke?

      Delete
    7. Bank akan kreditkan semula nilai jualan sijil ke dalam akaun ASB, jumlahnya bergantung pada nilai semasa.

      Delete
    8. Bank akan kreditkan semula nilai jualan sijil ke dalam akaun ASB, jumlahnya bergantung pada nilai semasa.

      Delete
    9. Berapa lama Bank akan kreditkan semula nilai jualan sijil ke dalam akaun ASB?

      Delete
    10. Bergantung kepada bank yang memberikan pinjaman. Macam kes kat atas tak sampai sebulan dah dapat pulangan tunai. Insurans / Takaful pun akan kreditkan pulangan tunai setelah full settlement loan ASB tersebut. Masyuk jugaklah

      Delete
    11. This comment has been removed by the author.

      Delete
    12. kalau kita terminate je tak isi borang cam mana ya ? :(

      Delete
    13. Ooo maknanya dpt balik lah ape yg kite bayar sebelum ni?

      Delete
  2. sy tak bayar pn easy loan asb tu.. sy dn suami sme2 xbyr. kire kami kne blacklisted ke ? camne nak thu ye status kne blacklisted ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. bunga.. dapat blik x apa yg kita byr?? chrge 572 tu penalti ke?

      Delete
    3. penalti rasanya...sebab Easy RHB biasanya ada kontrak 2 tahun

      Delete
  3. Saya baru terminate asb dr maybank minggu lps. Adakah pihak dr asb akan membuat panggilan? After termination, dlm tempoh sebln dua kta dpt balik hasil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada panggilan dari pihak ASB, segala urusan akan diuruskan oleh bank yang memberi pinjaman. Pulangan tunai bergantung kepada bank dan terma & syarat masa perjanjian pinjaman. Kalau terminate hujung tahun biasanya akan ambil masa yang lebih lama sebab ASB akan ditutup urusniaga untuk pengiraan keuntungan dan dividen.

      Delete
  4. Salam jika disini ada yang berminat untuk menyimpan di dalam unit amanah public mutual boleh la hubungi saya
    Simpanan boleh di buat melalui tunai & pengeluaran akaun 1 kwsp
    Unit trust consultant
    Mohd rafeeq
    0193658589

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh bertanya, apa faedah dan keuntungan dalam publik mutual ?. boleh terangkan..

      Delete
  5. terima kasih info nih... jap lagi g easy rhb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah terminate loan ASB Easy RHB mesti senang hati kan. Release dah commitment.

      Delete
  6. sya da membuat loan asb rhb biru dri june 2012, terminated hujung bln may 2016,, kata akan kol blik kta slepas sbln dgn baki akan di kebalikan,, smpai srkg blum da khbar dri,, how come o,?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau easy rhb pulangan tunai dan insurans akan dikreditkan ke akaun ASB. Cuba update buku ASB dulu. Kalau takde rujuk semula ke bank.

      Delete
    2. sy buat asb rhb loan tu.. dekat 3 tahun kot.. ari tu tnye kalau 3 bln xbayr automatik terminate loan tu.. betol ke?

      Delete
    3. x terminate rasanya..cuma mungkin blacklist masuk criss

      Delete
  7. cik bunga lestari, pinjaman cik dulu, lock period dia berapa tahun yea? 3 or 5?

    ReplyDelete
  8. bunga lestari blh whtasap sy ada soalan nk tnya ...hope blh bantu 01123552160

    ReplyDelete
  9. saya baru buat loan asb rhb... btulke kalau cancel x dbyr blik

    ReplyDelete
  10. saya baru buat loan asb rhb... btulke kalau cancel x dbyr blik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung pada term & condition masa sign agreement.

      Delete
  11. saya dh terminated asb rhb pd 27/7 dan dpt pulangan balik pd 4/8/16 tapi sy xdpt pulangan insurans/takaful..ade sesiapa blh bgtau sya x brpe lame mase yg di ambil utk dpt pulangan tu..n masuk melalui buku asb atau bank

    ReplyDelete
  12. Kenpa encik xkira dividen yg tlh dbyr oleh pihak asb skli..
    Sy buat asb rm200k..bermodalkn rm14k slma sethn..dividen tu sy byr utk instlmnt thn hdpn..ada pnmbhn skit dlm rm200 cmtu sbb skrg dividen kurng.. tp konsp sy phm senang.. modal rm14k.. nnti ckp tmpoh 25thn dpt rm200k.. xyah pening2.. utk simpnan sy tua.. klu terminate awl mmg xdpt untg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung jugak jika takde komitmen okla boleh teruskan pinjaman Islamic term. Jika under konversional better terminate.

      Delete
  13. kalau baru buat loan asb maybank dlm bulan ni, lpas tu nk terminate jugak bulan ni boleh ka, rasa macam menyesal sja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh refer to term & condition dulu, if free penalty for full settlement / eary termination proceed je la termination. Jika kena bayar penalty pikirlah dulu ok ke tak early termination.

      Delete
    2. sygnye nk terminate asb? nape?.. sbnrnye asb adalh salah satu cara krjn nk bntu org melayu..ramai org cina berlumba2 nk dptkn asb..tp dorg x blh..ok..sini sy bgtau cara pemahaman sy..sy abik asb 30k dgn maybank selama 25thn..sebulan sy byr 179.so sy byr RM179 x 12bln= RM 2148 utk setahun kan..sy dpt dividen plg rendah 7% x 30000 = 2100.dividen yg sy dpt 2100 - 2148 ape yg sy dh byr = RM 48 utk sthn..bahagi dgn 12 bln =maknanya RM 4 sebulan..maknanye sy cume simpan sebulan rm 4 selama 25thn utk dptkn simpanan 30k..cube kira blik..rm4 x 12bln x 25thn = rm1200..so fikirkan la..

      Delete
    3. Loan ASB adalah cara untuk menabung secara disiplin kerana terikat dengan komitmen. Kalau masih boleh teruskan ok, ada yang terminate awal sebabnya dengan adanya loan ASB payah nak dapat loan-loan lain bergantung pada budi bicara bank untuk luluskan.

      Delete
    4. salam semua, kepada (sk 16) saya difahamkan pinjaman asb rm30k bukannya dalam bentuk tunai tetapi dalam bentuk sijil bon simpanan. duit rm30k tu kita tidak akan dapat kerana ia dikategorikan sebagai pinjaman sahaja. selepas habis hutang bulanan selama 25 tahun, pihak bank akan ambil balik hak mereka iaitu sijil bon tersebut. erti kata lain anda(sk 16) hanya membuat bayaran tanpa dapat apa-apa pun selepas 25tahun sekiranya anda guna balik dividen tahunan untuk bayar balik bulanan hutang tersebut. sepertinya membuang masa sahaja, maaf sekiranya terkasar bahasa saya tetapi hakikatnya begitulah apa yang terjadi. saya adalah seorang yang sedang menggunakan perkhidmatan easy asb dan tidak lama lagi saya akan tamatkan perkhidmatan ini. lebih baik simpan duit sendiri dalam asb sikit demi sedikit lama lama jadi bukit...wassalam..

      Delete
    5. salah ni, kite akan dapat sijil tersebut . pastu kite boleh jual sijil tu kat pnb. kawan saya da habis bayar sbb die cume amik lima tahun, da dapat sijil n dah jual pun. bile jual die dapat exact amount.

      Delete
    6. yeke fiza,,, maknenye ape yg faiz halim cakap tu x betul la ye..ermmm

      Delete
    7. diharap encik Muhammad Faiz Halim faham dan kaji balik apa yang dimaksudkan dengan sijil simpanan tersebut, supaya dapat menjelaskan dan memberi lebih input dan ilmu kepada tuan.....dari huraian nampak sangat kurang ilmu dan pemahanan berkaitan dengan apa yang tuan nak sampaikan,

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
  14. Nak tanye...kalau kite dh terminate asb loan kat easy rhb tu,dorg akan call kite x atau bg surat untuk bgtau status kite..atau kite kne follow up dorg sndiri...

    ReplyDelete
  15. Nak tanye...kalau kite dh terminate asb loan kat easy rhb tu,dorg akan call kite x atau bg surat untuk bgtau status kite..atau kite kne follow up dorg sndiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. RHB akan hantar surat bagaitahu sama ada ada lebihan akan dimasukkan ke dalam ASB. Kalau ada terkurang bayar / penalti kena bayar ke RHB dulu supaya nama tak masuk ke CCRIS.

      Delete
  16. sya nk stop jgk asb loan rhb...rase2 bln brape yg sesuai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Better buat dekat hujung-hujung tahun make sure sebelum ASB close account for pengiraan profit. Bulan November / awal bulan December bolehlah buat termination.

      Delete
    2. bulan january.sbb december akaun akan di bekukan untuk pengiraan dividen..org kate closing account.. lps pengaihan dividen..itu lbh selamat..itu pndgn sy la.

      Delete
    3. Boleh je submit termination form pada awal bulan 12 sebelum closing account. Awal bulan / pertengahan bulan 1, loan ASB dah ditutup.

      Delete
  17. Documents apa yg kite kne bwak klw nak terminate asb loan di maybank?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bawa IC. No akaun kalau ingat tulis lah sekali. Kalau tak ingat masa di Maybank, dorang akan tolong cek kan. Isi form dan submit. Dalam masa 2 minggu Inshaallah selesai proses penutupan akaun ASB dan pulangan tunai akan dikreditkan ke dalam akaun simpanan. Lepas tu buatlah tuntutan takaful jika ambil bersama semasa pinjaman ASB dibuat.

      Delete
    2. salam macam mana kita nak buat tuntutan takaful yang di ambil masa buat pinjaman asb??

      Delete
  18. Sye nk tnye pendapat cket..sye dh ade akaun loan asb dgn mybnk sjk tahun 2009..setakat ni byran bulan2 xde mslh..tp skrg ni sye plan nk terminate loan & tukar kpd simpanan asb biasa..agk2 bank bg x..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takde masalah hak pengguna untuk terminate. Lagipun tak terikat dengan term and conditions. Banyak jugaklah boleh dapat pulangan tunai. Macam kes kat atas loan ASB Maybank tahun 2010, masyuk jugak pulang tunai + pulangan dari Etiqa Takaful lagi. Dah dekat hujung tahun bolehlah ke mana-mana Maybank untuk buat termination. Pastikan sebelum submit form termination sebelum ASB tutup transaksi atau awal bulan Januari selepas dapat dividen.

      Delete
  19. sy nak tnya..klu nk settlekan loan asb..cnth rm30k..so cume dpt rm30k je ke??so insurance punya duit..mcm mne ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau full settlement RM 30K, akan dapat RM 30K. Insurans / takaful akan dapat prorate basic bergantung kepada tempoh pinjaman. Boleh rujuk kepada syarikat insurans / takaful.

      Delete
    2. so mmg de gak la duit insurance yg akn kite dpt ye..smlm sy cek baki pinjmn ade 21k.so klu nk langsai awal dr tarik yg sepatutnye..sy buat loan dh 8 thn.penjanjian 25thn klu thn dpn nk fully settlement, still kene byr 21k tu ke or de tolak sikit buna

      Delete
    3. Tak perlu buat full settlement, early termination pun dah ok. Dah 8 tahun loan tersebut so banyak jugak akan dapat pulangan tunai. Dah tinggal pinjaman 21K daripada 30K, mungkin akan dapat balik pulangan tunai 9K. Insurans / Takaful pun akan bagi pulangan tunai secara prorate.

      Delete
  20. klu kita dah buat sattlement easy asb.. tempoh dikreditkan ke akaun ASB selalunya mengambil masa berapa lama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung pada bank, biasanya ambil masa 2 minggu - 4 minggu. Kalau submit termination form sebelum closing account, bank dan ASB akan proses penutupan pinjaman ASB setelah akaun dibuka semula.

      Delete
  21. sy buat asb rhb loan tu.. dekat 3 tahun kot.. ari tu tnye kalau 3 bln xbayr automatik terminate loan tu.. betol ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pastilah fully termination, better tanya bank status pinjaman atau semak melalui penyata CCRIS sama ada loan masih ada atau sudah dikeluarkan dari penyata CCRIS.

      Delete
    2. orite2.. thanks info yee.. :)

      Delete
  22. Salam..sy nk Tanya betul ke terminated easy ASB kne penalty rm1500 sedangkan sy xdpt apa2 offer letter than sy pn belum buat apa2 pembayarn lg...saya mmg nk buat simpanan tapi skrg sy bru llus loan kereta so sy xdan nk byr dgn amount yg telah dtetapkan..boleh tak bgthu sy Cara untuk terminated or klu sy x byr adkah name sy d blacklisted kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila pergi ke mana2 cawangan bank yang loan ASB dibuat. Kalau Maybank boleh pergi di mana2 Maybank. Kena bayar penalti ke tak bergantung pada term dan condition semasa loan ASB dibuat.

      Delete
  23. SALAM...ADE CONTCT NO EASYLOAN BY RHB X....SEBB NK TNYE PASAL LOAN.TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh contact 03-9206 8118 untuk pertanyaan.

      Delete
  24. Saya ada pinjaman loan easy rhb untuk asb sebanyak 50k.sekarang saya sudah bayar selama 2 tahun 4 bulan,kalau saya terminate loan sebelum bulan 12.berapa yang saya akan dapat ? Dan adakah dividen saya akan terima selepas terminate ?

    ReplyDelete
  25. Saya ada pinjaman loan easy rhb untuk asb sebanyak 50k.sekarang saya sudah bayar selama 2 tahun 4 bulan,kalau saya terminate loan sebelum bulan 12.berapa yang saya akan dapat ? Dan adakah dividen saya akan terima selepas terminate ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pastilah berapa boleh dapat pulangan tunai. Jika ada online banking maybe boleh dapat tahu anggaran tunai yang akan dapat. Rasanya taklah banyak mana sebab pinjaman pun baru 2 tahun lebih. Dividen tetap akan dapat dikira prorata basic la ikut baki setiap bulan.

      Delete
  26. Salam tumpang tanya, kalau saya nak tukar plan pinjaman asb ni mcm mna? Yang sekarang ni mcm dah tak mampu la nak byr bulan2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat termination jika rasa tak mampu lagipun dah dekat akhir tahun, awal tahun still dapat dividen jugak. Bila dah mampu boleh ambil loan ASB semula

      Delete
  27. mcm mana saya nak terminate ye, sbb saya baru amik asb ni belum cukup 2 tahun. pihak bank ada cas apa-apa tak? saya buat loan dengan maybank.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila ke mana-mana Maybank dan buat cancellation. Refer to term and condition perjanjian pinjaman sama ada ada locking period / tak. Jika ada locking period ada penalti.

      Delete
  28. Saya bt loan asb starting feb 2012 sebyk RM50k - 25years, bulanan saya bayar lebih kurang RM315. Every year nyer dividen sy kuarkan tuk settle ptptn sy. So soalan sy if sy bt cancelation, sy still leh dpt pulangan tunai x?tq

    ReplyDelete
  29. Saya bt loan asb starting feb 2012 sebyk RM50k - 25years, bulanan saya bayar lebih kurang RM315. Every year nyer dividen sy kuarkan tuk settle ptptn sy. So soalan sy if sy bt cancelation, sy still leh dpt pulangan tunai x?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun buat loan asb sama amaun dan tempoh mcm siti sampai sekarang. Hari tu sy cuba refer kat rhb counter tanya pasal cancel..dia kira2 kalau jual saham boleh dapat rm5k. Tapi tak tau lah amaun nya berubah kot lepas dapat dividen tahun ni. wallahu a'lam..

      Delete
    2. Kena rujuk pada bank untuk dapat tahu berapa RM pulangan tunai or buat termination dan tunggu jela berapa RM dapat. Yang penting dah reduce komitmen hutang.

      Delete
  30. Assalamualaikum. Sy nk tye...bulan 1 thn dpn sy nak terminate loan asb sy dhn cimb.
    Boleh pegi mana2 cawangan cimb ke? Pastu kene buat surat utk terminate x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya boleh pergi mana2 CIMB bank untuk buat termination. Cuba contact CIMB CS untuk maklumat lanjut.

      Delete
  31. Salam, kebetulan saya nak tanya, saya telah pergi ke cawangan RHB berdekatan, mereka menasihatkan saya untuk cansel loan ASB pada bulan 1, tetapi bulan 1 saya masih perlu bayar.

    saya telah melepasi kontrak 5 tahun. skrg saya telah bayar 75bulan.

    adakah saya akan dikenakan penalti dan adakah saya mendapat pulangan bulanan yg saya telah bayar?

    ReplyDelete
  32. Salam, kebetulan saya nak tanya, saya telah pergi ke cawangan RHB berdekatan, mereka menasihatkan saya untuk cansel loan ASB pada bulan 1, tetapi bulan 1 saya masih perlu bayar.

    saya telah melepasi kontrak 5 tahun. skrg saya telah bayar 75bulan.

    adakah saya akan dikenakan penalti dan adakah saya mendapat pulangan bulanan yg saya telah bayar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penalti mungkin tidak ada jika amik contract 5 years bayar faedah sahaja. Pulangan tunai ada cuma mungkin tak banyak sangat jika 5 years pertama bayar faedah yang dikenakan RHB. Kena tunggu tahun depan baru boleh cancel cos sekarang urusniaga di holdkan untuk pengiraan dividen ASB 2016.

      Delete
  33. saya ada buat loan asb rhb juga...sebanyak 10k,suami pulak 20k kalau tak silap loan dibuat pada tahun 2012,ada tertunggak 2bulan,plan terminate next month,agak2 boleh dapat semula x pulangan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh dapat pulangan cuma takla banyak ikut pada berapa bayaran pokok pinjaman yang telah berbayar.

      Delete
    2. terima kasih dengan info ini

      Delete
  34. Assalam..sy nk tye sy dh trmnate asb..dh dpt pun duit..tu siap trmasuk insuran puye skli ke..and perlu update ke buku asb lps dh dpt duit nye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RHB biasanya dia masukkan sekali dalam buku ASB tapi Maybank dia asingkan biasanya dapat pulangan ASB dulu. Insurans / Takaful kena isi form baru dapat pulangan tunai dari Takaful.

      Delete
    2. kna p bank blk untuk isi form takaful ke?kalau bank xde inform benda ni duet kita burn?

      Delete
  35. Assalam encik. bila masa terbaik untuk terminate loan asb ni? saya ada buat loan asb dengan maybank 50k dengan bulanan RM311. tengok pengumuman dividen yang makin turun buat saya nekad nak terminate. kalau terminate hari ini boleh ke? atau kena tunggu awal Januari? Jika terminate dalam bulan Januari, bayaran bulanan masih akan dipotong dari akaun atau tidak? Harap dapat membantu. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Boleh isi termination form, cuma bank dan ASB akan proses selepas tarikh penangguhan urusniaga. Permohonan akan diproses pada 03/01/2017. Proses termination mengambil masa 2 - 4 minggu bergantung pada bank.

      Delete
  36. Salam..

    Mohon bantu saya nak terminate loan asb ni... start byr Oct 2014
    RM20K bulan2 byr RM113 (loan asb dgn cimb).. klau terminate dpt balik x pulangan?? tq.

    ReplyDelete
  37. Jika terminate akan dapat pulangan kecuali jika amik term bayar hanya faedah sahaja. Jumlah pulangan tunai bergantung kepada jualan balik ASB dan bank.

    ReplyDelete
  38. Aslmkm, sy na tny sy ad mngambil asb rhb 50k pd pertengahn 2014 dan pda bln april 2016 sy telah terminate , then sy g rhb bank dn pihak bank mngatakan sy pny saham telah dijual dn hanya suruh sy byar rm 2++ je , sy stop commitmnt ni sbb sy study so tanak pning kpala . Na tny kalo case sy ni ada pulangan ke ?? Se ad xprince cm ni bole tolong .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Jika sudah terminate dan hanya perlu bayar RM 200++ adalah penaltinya. Sila buat bayaran penalti di mana-mana kaunter RHB untuk penutupan akaun loan ASB secara rasmi. Sekiranya amoun penalti masih tidak berbayar, nama still ada dalam rekod CCRIS dan jika ingin buat pinjaman baru mungkin ada masalah kemungkinan pinjaman tidak dapat diluluskan.

      Delete
    2. Yg 2++ tu dy da clear pnalti pada hari itu juga , so ada pape pulangan utk sy ? Dan utk dividen 2016 sy ta perlu kemaskini la ye,ke mcm mne ??

      Delete
    3. Dividen still boleh dapat prorate basic, boleh update buku ASB mulai 03/01/2017.

      Delete
  39. assalamualaikum..sy nk tnye kalau sy buat ASB RHB 50k dan start bayar jun 2014..kalau sy stop byar january 2017 akn dkenakan pape cas x?pulangan duit bulanan tu sy dpt x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Bergantung kepada pengiraan RHB berapa banyak pulangan tunai / penalti akan dikenakan kena refer pada term and condition semasa pinjaman dibuat.

      Delete
  40. Assalamualaikum..nk tanye sy start asb april 2014(by rhb).kontrak selama 3tahun.kalau sy stop selepas dividen awal tahun depan adakah sy akn kena penalti yg byk..dan adakah takaful insurans yg turut sama masa dlm perjanjian akan pulangkan semula duit sy..dan 1 lg nak tanya pendapat adakah lebih baik sy stop atau teruskan loan sbb byk kawan2 sy menyarankan agar sy stop..malah sy turut serta lihat komen dr internet mengatakan bnda yg sama..tolong berikan pendapat dan sedikit nasihat..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ada contract biasanya kena bayar penalti banyak mana tu tak pastilah. Macam kes kat atas tu Easy RHB contract 5 years lepas termination ada penalti nearly 300. Tak kisahlah kan bayar penalti janji takdelah melampau sangatkan. Yang penting boleh drop commitment. Sekarang ni dividen ASB makin susut tak berbaloi kept loan ASB sampai abis tenure loan. Takaful akan pulangkan ke akaun ASB / saving akaun kena refer to Takaful / bank untuk info.

      Delete
  41. Assalamualaikum, tumpang tanya tuan. Saya ada ambil asb loan dari easy rhb, jumlah 70k. Bayaran bulanan dalam 430. Saya start buat loan pada awal 2014, saya plan nak terminate pada bulan 1, 2017. Selepas terminate adakah saya akan mendapat apa apa pulangan daripada pokok yang dibayar setiap bulan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung pada term & condition pinjaman. Biasanya akan dapat pulangan tunai jika masa ambil pinjaman bukan bayar faedah sahaja. Jumlah pulangan tunai tuan/puan kena refer bank.

      Delete
  42. Hai salam sejahtera kepada pemegang asb...saya membuat pelaburan asb rhb start 14/06/2014 pelaburan sebanyak rm50000 25,tahun,rm315/bln selama 25 tahun...seandai saya tamatkan loan asb..apakah skim simpanan yang lebih baik dari asb..ada sesiapa yang boleh beri cadangan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam ekonomi sekarang ni, pelaburan hartanah / emas mungkin lebih untung jika long term.

      Delete
  43. Assalamualaikum, saya telah membuat rhb asb loan sebanyak RM40k pada tahun 2010, bulanan RM280 selama 20 tahun.Kini saya dihujani saranan agar ditutup akaun asb kerana tidak patuh syariah ataupun hukum pelaburan ini adalah haram.Dinasihatkan bahaa jumlah pokok boleh diambil tetapi dividen dan bonus adalah haram untuk kegunaan sendiri.Bagaimanakah boleh saya ketahui portion yang saya telah bayar sebagai pokok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengiraan portion pokok pinjaman boleh refer bank. Dividen dan bonus tu boleh tahu selepas update buku ASB.

      Delete
  44. Salam,sy bru start loan asb rm100k pada thun ni (2017) under maybank.Kalau tetiba sy nk terminate wlaupun bru byr untuk first month je boleh ke?

    ReplyDelete
  45. Nak tnya kalo asb da dijual still bole update buku ke ? Sbb jual aritu tgh2 tahun 2015. Ada yang kata dah jual ta dpt update dividen .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila update buku ASB untuk tahu berapa dividen. Dividen dikira prorate basic.

      Delete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Refer to term & condition macam mana ada penalti / waiting period tak. Kalau ada kena bayar penalti. Penalti bergantung pada bank la. Kena refer bank untuk lebih lanjut.

      Delete
    2. salam siti salwa, boleh share tak berapa loan dan berapa dividend?

      Delete
  47. Salam,nk tnya kalo nk terminate loan asb rhb tu,perlu ke kita byr baki pinjaman.sy nk terminate loan asb,tp sy diberitahu yg sy perlu bayar blk baki pinjaman lebih dari 4k.sy dh buat pembayaran lebih 5thn dan telah melebihi tempoh kontrak 3thn.adakah sy tidak akan mendapat apa2 pulangan sekiranya sy terminate loan tersebut dan sy juga akan dikira berhutang 4k dgn rhb sekiranya sy tidak membayar baki loan tu..satu lg nk tnya,kalo nk terminate,kena pergi ke cawangan yg kita wt loan tu ke atau mana2 cawangan pun boleh?

    ReplyDelete
  48. Salam,nk tnya kalo nk terminate loan asb rhb tu,perlu ke kita byr baki pinjaman.sy nk terminate loan asb,tp sy diberitahu yg sy perlu bayar blk baki pinjaman lebih dari 4k.sy dh buat pembayaran lebih 5thn dan telah melebihi tempoh kontrak 3thn.adakah sy tidak akan mendapat apa2 pulangan sekiranya sy terminate loan tersebut dan sy juga akan dikira berhutang 4k dgn rhb sekiranya sy tidak membayar baki loan tu..satu lg nk tnya,kalo nk terminate,kena pergi ke cawangan yg kita wt loan tu ke atau mana2 cawangan pun boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh buat termination tanpa perlu membayar pending 4K tersebut sebab dah abis locking period so tak perlu bayar penalti. Pulangan tunai akan dapat akan dikreditkan ke akaun ASB / saving. Boleh pergi ke mana-mana RHB jika dekat dengan cawangan masa apply loan bolehlah terus ke sana dan isi form termination. Biasanya proses ambil masa 2 - 4 minggu bergantung pada proses bank.

      Delete
  49. salam tuan..sy ada soalan nak tanya..
    harini sy dah submit utk termination Easy Loan-ASB RHB..
    start bayar : 10/4/2014
    loan amout : 70k
    soalannya,
    1)bilakah sy dpt tau amount penalti fee yg kena byr? kena follow up / bank akan bgtau?
    2)bilakah agak2 loan sy btl2 diterminate kan? pihak bank ckp ambil masa 2 bulan. mcm lama sgt je tu..kena follow up jugak ke dgn bank sbb takut dokumen termination sy submit harini diorg hantar lambat.
    3) jika ad pulangan tunai, utk insurans bagaimana ye ? sy dpt jugak ke ?
    tq tuan. segala jasa & ilmu tuan Allah shj yg mmpu memblsnya..thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Bank akan bagitahu secara bertulis. Jika ada lebihan akan dikreditkan ke akaun ASB / saving akaun. Jika ada penalti, sila jelaskan payment tersebut di kaunter bank sahaja bagi fully settlement dan akaun akan dibatalkan.
      2. Biasanya proses termination dan pulangan tunai 2-4 minggu bergantung pada bank.
      3. Pulangan tunai akan dikreditkan ke dalam ASB / saving. Takaful / insurans akan menyusul dan akan dikreditkan dalam ASB / Saving.
      Harap penjelasan ni dapat membantu.

      Delete
  50. Salam Tuan..saya nak tanya..saya buat loan ASB RHB Easy pada 06/07/2013,RM50k,bulan2 bayar RM320. Soalan saya...
    1. Saya dah cancel loan ni hari ni 12/01/2017, saya da bayar utk bulan 1 punya pada 26/12/2016. Since dah cancel tak payah bayar untuk bulan 2..betul tak?
    2.Macam mana kiraan pulangan tu...
    3.Yang saya dah bayar bulan 1 punya tu akan dipulangkan ke?
    4.Masih akan dapat pulangan ke?

    ReplyDelete
  51. Salam Tuan..saya nak tanya..saya buat loan ASB RHB Easy pada 06/07/2013,RM50k,bulan2 bayar RM320. Soalan saya...
    1. Saya dah cancel loan ni hari ni 12/01/2017, saya da bayar utk bulan 1 punya pada 26/12/2016. Since dah cancel tak payah bayar untuk bulan 2..betul tak?
    2.Macam mana kiraan pulangan tu...
    3.Yang saya dah bayar bulan 1 punya tu akan dipulangkan ke?
    4.Masih akan dapat pulangan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Bank akan hantar surat sama ada ada lebihan / ada baki yang kena bayar. Jika dah fully termination tak perlu bayar untuk bulan seterusnya. Jika ada lebihan, pulangan tunai tersebut akan dikreditkan ke dalam akaun ASB / saving. Jika ada kurang bayar, amount tersebut perlu dilunaskan di kaunter bank sahaja untuk fully termination dan rekod akan dikeluarkan dari CCRIS. Jika masih pending maka pinjaman tersebut masih ada dalam rekod CCRIS dan peluang untuk buat pinjaman baru akan terjejas.
      2. Nak kira pulangan pihak bank tahulah. Boleh jugak tengok jika ada online banking. Jika takde kena rujuk pada bank.
      3. Bulan 1 tersebut kira macam amount yang patut kena bayar sbb pinjaman tersebut masih belum fully termination.
      4. Pulangan tunai akan dapat bergantung pada bank. Dividen 2017 jugak akan dapat tetapi prorate basic.

      Delete
  52. Salam..saya nak bertanya...saya masuk asb ni dalam pertengahan tahun lalu dengan loan 50k..tadi saya ada ambil dividen...jadi sekrang saya nak terminet...agak2 berapa penalty yg akan bank kenakan...n betul ka yg penalty akan d kenakan 3% dari loan tersebut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena refer pada term & condition semasa sign aggreement pinjaman tersebut. Jika penalti banyak better holdkan dulu termination sehingga abis locking period.

      Delete
  53. Saya buat loan di easy asb..bayaran bulanan rm139 ambil dari 2011.sudah 5 tahun lebih..tadi bila nak terminate..dia ckp kena bayar lagi rm432 + rm193 kalau jual..tak dapat apa2..
    Saya bulann bayar rm139..dividen tahun ini hanya dapat rm1.3k sahaja..da rugi..nak jual kena bayar lagi..sgt rugi..beter simpan sendiri..apa kite simpan dapat..xde rugi.menyesal xsudah.bank.amik deviden kite pulak bayar lebih dapat kurang..lagi nak jual kena bayar lagi..alasan nye..selama 5thn sy cuma bayar interest..n branch & easy rhb lain..so.kenapa letak RHB tu kalau lain..xperlu tulis easy rhb kalau x easy kan..menyusahkan dan sekarang saya berhutang dgn bank rm500+ kalau jual..rugi yg semakin rugi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam kes easy RHB ASB Loan di atas pun ambil 1st 5 years bayar dividen sahaja. After 5 years repayment bulanan dah bertambah sebab bayar pokok + interest. Walaupun bayar beberapa bulan pokok + interest still ada bayaran kurang bayar that mean takde pulangan tunai malahan kena top up lagi bayaran yang masih belum jelas. Macam kes kat atas nearly RM 300 jugak. Kena jelaskan di mana2 kaunter ASB bagi fully termination dan loan tersebut dikeluarkan dari CCRIS. Easy RHB mudah masa apply method online, approval on the spot within few minit tapi masa nak terminate uneasy kena top up pulak duit. Memang tak berbaloi loan ASB di saat ekonomi yang tak berapa nak cun ni. Baik cut cost dan start saving.

      Delete
  54. Slm..nak tanya..ada kemungkinan saya dapat tak dividen pada tahun ni,sbb sy tlh terminate bln 5,2016...byaran sy dr bln 1-5 dah 1k...rasa rugi sgt,free2 bg asb 1k...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dividen dan bonus 2016 still boleh dapat prorate basic. Kena update buku ASB untuk tahu berapa RM telah dikreditkan.

      Delete
  55. salam tuan...
    1)apply asb loan kat easy rhb pd bulan 4/2014 sebanyak 50K. sekiranya saya nak terminate dalam tahun ni pada bln 2 nnti agak2 sy akan dpt pulangan wang balik atau tidak?
    2)bagaimana pula dengan insuran tu?
    3) lagi satu mana saya kena pegi samaada d kaunter easy atau rhb biru tu?
    4) macam mna nk thu kalau loan kita tu dlm kontrak atau pun x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Refer to term and condition loan sama ada ada locking period / tak. Bank akan hantar surat sama ada ada lebihan (pulangan tunai) / shortage yang perlu dijelaskan di kaunter bank RHB Biru untuk fully settlement dan rekod loan dikeluarkan dari CCRIS.
      2. INSURANS akan menyusul selepas fully termination.
      3. Better terus p ke RHB Biru / easyrhb di mana loan tersebut diambil.
      4. Boleh refer pada term and condition masa loan tersebut diambil.

      Delete
  56. Salam tuan.saya telah jual balik asb pada 6-1-2017.
    Soalan saya adakah saya perlu atau masih kena bayar asb saya untuk bulan 1 ni.(januari).?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan January repayment biasanya early Januari kan. Mesti dah bayar. Jika dah fully termination dan takde amount yang pending / shortage dah tak perlu bayar lagi.

      Delete
    2. Saya ada update buku asb n dividen after sy terminate , then sy ta kluarkan duit dividen tu pihak bank kate acc saya da deactive then ta bole kuar di rhb. Kalo sy kluarkan duit sy di maybank o bank lain bole ke ??

      Delete
    3. Saya tak pasti pulak kenapa akaun deactive. Cubalah keluarkan di bank lain pulak / terus di kaunter PNB.

      Delete
    4. Then dy kate kalo na kuar duit kne ad saving acc under RHB .

      Delete
    5. Saya tak pasti jika RHB tetapkan procedure baru. Baru2 ni kawan saya ada keluarkan dividen ASB di RHB secara tunai tiada masalah pun. Cuba rujuk semula ke RHB kenapa pulak kena ada saving akaun.

      Delete
    6. Saya tak pasti jika RHB tetapkan procedure baru. Baru2 ni kawan saya ada keluarkan dividen ASB di RHB secara tunai tiada masalah pun. Cuba rujuk semula ke RHB kenapa pulak kena ada saving akaun.

      Delete
  57. Tuan kenapa bank kata account saya masih active sedangkan saya dah buat
    Jualan balik pada 6-1-2017?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya bank dan ASB akan amik masa untuk proses jual balik unit ASB tersebut dalam masa 2 minggu. Jika dah fully termination loan ASB tersebut dah tak active.

      Delete
  58. TUAN SAYA NAK TANYER. SAYE BARU APPLY ASB BLN 12/2016. LPS TU SAYE INGATASB SAYE X APPROVE. LPS TU SAYE NAK APPLY LOAN PERUMAHAN TAPI X LEPAS SEBAB PIHAK BANK CKP SAYE ADE PINJAMAN ASB.SO X LEPAS. BILE SAYE CALL DENGAN BANK RUPENYE PINJAMAN ASB SAYE TLH DILULUSKAN CUME KENE START BAYAR 1/3/2017. SEKARANG NI JIKA SAYA NAK CANCEL ASB BERAPA PENALTY YANG SAYA KENE BAYAR DAN JIKA DAH LEPAS ENAM BULAN SAYA NAK WAT PINJAMAN ASB BOLEH X

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena rujuk kepada bank sama ada kena bayar penalti untuk cancel. Jika ada penalti better continue bayar untuk rekod ok dlm CCRIS. Jika tak bayar mungkin akan datang susah nk apply mn2 loan. Asb blh buat bila2 masa akan datang tapi pastikan berbaloi lah. Pinjaman ni melibatkan debt commitment. Better saving masa ekonomi tak berapa nak cun ni.

      Delete
  59. Salam tuan.saya telah jual balik asb pada 4-1-2017.
    Soalan saya adakah saya perlu atau masih kena bayar asb saya untuk bulan Februari dan Mac ni sebab bank kata ambik masa 2@3 bulan untuk proses jualan balik asb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya bank mengambil masa 2@3 bulan, sila bayar ansuran bulanan seperti biasa jika tak bayar bad record CCRIS.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  60. Salam...npe sya dh isi borng utk tmatkn load asb mybnk... ni. .tp masih dia amik duit..autodebit...bln jan2017...duit yg dia amik bulan 1 dan 2 adkh kte dpt blik...ke macamane..blh jelaskn tak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi belum fully termination / dalam proses, auto debit tetap akan dipotong. Amoun tersebut akan dipulangkan setelah bank ambil portion keuntungan / faedah pinjaman tersebut.

      Delete
  61. Salam nak tanya, camne nak dapatkan black and white untuk menunjukkan termination dah proceed? Refer officer yang proses tadi kata cuma check via online. Ada sebarang notification x via e-mail or letter ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bank akan hantar surat secara bertulis kepada peminjam. Bila dah fully proses pulangan tunai akan dikreditkan ke akaun. Selepas itu barulah takaful / insurans menyusul dan dikreditkan ke akaun.

      Bagi pinjaman EasyRHB yg term bayar faedah/interest dahulu akan ada shortage yang perlu dijelaskan di kaunter sebelum proses fully termination.

      Delete
  62. Assalam...sya nk mnx pndgn..sy buat asb loan maybank 25k je (ms tu mmpu byr 152 je sebln)..rs sy mula byr 2011.klu thun ni sy nk byr hbs ok x?sy tgk kt m2u outstanding balance tu mksdnye bki kna byr ke?yg aoustanding cost of finance tu apa pulk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.bolehlah buat termination anytime. Selagi belum fully termination by both bank dan ASB bayar installment seperti biasa. Outstanding balance maknanya baki loan yang masih belum berbayar kepada bank. Untuk early termination tak perlu risau pasal balance outstanding tu sebab loan ASB bukan personal loan. Bila dah termination, bank akan berurusan dengan ASB untuk jualan balik ASB. Hasil jualan balik tersebut bank akan amik portionnya dan lebihan akan dikreditkan ke akaun saving / ASB peminjam.

      Delete
    2. Oo..terminate je awl ye?mgkn x byk dpt sebb byr sikit je tiap buln..hihi.tq tuan

      Delete
  63. nk tanyaa .. saya daahhh terminate loan asb bulan 1 2017 ary tu tapi orang bank cakap dia tak boleh kene tunggu 2bln untuk proses terminate dan tunggu pihak bank call .. kalau tunggu 2bln boleh dapat balek tak duit pulangan tu ..

    ReplyDelete
  64. nk tanyaa .. saya daahhh terminate loan asb bulan 1 2017 ary tu tapi orang bank cakap dia tak boleh kene tunggu 2bln untuk proses terminate dan tunggu pihak bank call .. kalau tunggu 2bln boleh dapat balek tak duit pulangan tu ..

    ReplyDelete
  65. nk tanyaa .. saya daahhh terminate loan asb bulan 1 2017 ary tu tapi orang bank cakap dia tak boleh kene tunggu 2bln untuk proses terminate dan tunggu pihak bank call .. kalau tunggu 2bln boleh dapat balek tak duit pulangan tu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika lambat sangat sila contact bank untuk penjelasan lanjut. Sebelum ni proses penutupan loan ASB kurang pada sebulan. Akan dapat pulangan tunai setelah proses jual balik ASB tersebut. Bank akan amik portion dorang dan lebihan akan dipulangkan kepada peminjam sama ada dikreditkan ke akaun / ASB peminjam. Sila hubungi bank supaya cepatkan proses penutupan.

      Delete
  66. en.mat nor...jika saya apply loan asb baru, selepas lulus saya terminate yang loan lama 30k boleh ke??dan pulangan balik untuk loan 30k 7tahun barapa boleh dapat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika tak perlu tak payah apply loan ASB yang baru. Boleh terminate terus loan lama. Pulangan tunai akan dapat setelah bank berurusan dengan PNB untuk penjualan unit sijil pinjaman tersebut. Bank akan amik portion dorang dan baki pulangan tunai akan dikreditkan kepada peminjam.

      Rasanya tak perlu ambil pinjaman ASB baru, sila gunakan lebihan tunai yang ada untuk investment yang lebih bagus dan patut shariah yang lain. Buat masa ni ekonomi kita pun kurang bagus untuk investment dalam ASB dividen pun makin kurang tak berbaloi dengan loan. Better saving dari loan.

      Delete
    2. saya pon baru terminate loan asb sangat tidak berbaloi dapat dividen pun ngam2 je bayar faedah kat bank..bila terminate baru tahu setiap bulan tu bank kenakan profit interest keats kita padahal bape sen sgt..rujuk komen saya kat bawah.

      Delete
  67. Assalamualaikum en.mat nor..nk mintk peneragan en..suami sy dh terminate asb loan dia bln 1 awal bln..dan dh trma surt dr asb 27hb 1 tiada shortfall y kna byar tp pulagan modal hnya 9xx lbh shj..bt loan 30k utk 25thn..tgk statment bnk smlm interest utk bnk dia dh hbs byar,dan dh start byar utk loan 30k tu dh,,ada bki lg 28k lbh..y 9xxlbh 2 dr bank sj ka atau insurn tkaful skali??rasa mcm xbbloi mympn..haha skdar bkngsi..loan easy rhb..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insurans / takaful easy RHB saya tak pasti sama ada dikreditkan sekali harung dengan pulangan tunai hasil jualan balik ASB. Macam kes di atas peminjam EasyRHB tak amik insurans/takaful just bayar 1st 5 years interest + balance years interest + principal. Walaupun dah bayar 1st 5 years dengan jayanya still ada shortfall yang perlu dibayar sebelum proses fully termination loan by EasyRhb.

      Cuba refer kat Rhb untuk lebih lanjut. Jika loan di Maybank pulangan tunai dan takaful dikreditkan secara berasingan. Boleh nampak dalam statement saving akaun seperti attachment di atas dan entry pasal takaful. Harap info ini dapat membantu.

      Delete
  68. Waalaikumsalam. Takde shortfall ok. Pulangan tunai easy rhb memang tak banyak maybe sebab interest / faedah yang RHB ambil agak tinggi. Ikutkan memang tak berbaloi jika dividen ASB rendah untuk cover interest / keuntungan bank. Better saving / invest kat tempat lain yang lebih untung / terjamin. Saving gold untuk jangkamasa panjang lebih menguntungkan.

    Ekonomi sekarang ni agak slow, ASB pun semakin tahun semakin rendah dividennya. Better cari peluang lain.

    ReplyDelete
  69. salam sejahtera..saya baru saja terminatekan loan ASB dengan maybank loan saya sebanyak 100k bulan2 rm617 dri 2012-2016. baru tadi dapat call dari peg maybank dia kata saya akan dapat sekitar rm4k sahaja..saya hairan kenapa begitu sedikit sedangkan saya bayar principal setiap bulan selama 4 tahun sepatotnya terima dalam rm28k (617x12x4)..adakah saya tertipu??musnah harapan saya nak membeli kediaman seperti nasihat orang property..siapa ada pengalaman macam saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika 1st year bayar guna modal sendiri 617 × 12 = 7404. Tahun kedua rolling dividen untuk bayar semula ansuran pinjaman taklah terasa sangat bila jualan balik ASB tersebut. Bank biasanya akan ambil portion @caj keuntungan lebih tinggi daripada pokok pinjaman setiap ansuran yang dibayar. Macam kes di atas pun bayar more than 5 years MAYBANK ada jugak pulangan tunai, bagi kes RHB walaupun loan more than 5 years still ada shortfalll.

      Delete
  70. Sya baru terminate awal blan jan hari 2.n dividen sya dah amek kluar smua...adakah sya akn mndpat keuntungan hasil jualan balik Asb sya...

    ReplyDelete
  71. Bergantung pada term condition masa pinjam ASB. Jika term bayar interest dulu mungkin ada pulangan tunai tapi tak banyak. Jika term condition bayar interest/caj keuntungan + principal ada pulangan tunai akan dikreditkan ke akaun bergantung pada tempoh pinjaman dan berapa lama bayaran ansuran yang telah dibayar.

    ReplyDelete
  72. Salam En. Mat Nor. Saya mahu bertanya. Sy start loan asb dgn rhb hujung 2011. Dah cukup 5 tahun. Jadi tahun ni sy nak terminate. Tapi masalah saya sekarang kurang sihat dah byk bulan, tak lepas keluar pergi bank. Takpe ke saya terminate secara tak bayar 3 bulan. Lagipun saya dah kerja jadi agak komitmen nak teruskan sementara tunggu sy betul2 sihat. Dan klau terminate cara tu nanti sy perlu bayar jumlah 3 bulan tu je atau ada bayaran lain kene tambah utk clearkan CCRIS nanti. Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya beberapa bulan tak bayar bank akan jual balik ASB tersebut. Jika masih ada shortage kena buat bayaran di mana2 kaunter RHB. RHB akan keluarkan surat. Jika tak dapat surat sila hubungi RHB untuk status pinjaman masih aktif lagi atau dah tutup.

      Delete
  73. hye..saya nak tanye la, saya da isi form teminate asb kat maybank 16/2/2017, selalunye berapa lama ye proses penutupan account asb di maybank, sebab aritu call bank, dia cakap hanya 2 minggu, baru2 ni call lagi katanye tunggu dua bulan.. ermm nanti kita akan dapat surat tak dari bank untuk mengetahui balance yang kita akan dapat??..
    harap tuan admin dapat membantu...
    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung kepada bank kalau dulu taklah amik masa terlalu lama. Mungkin ramai sangat yang terminate loan that why proses amik masa. Jika ada m2u blhla dapat tahu anggaran yang akan dapat pulangan balik bergantung pada baki outstanding tapi pengiraan yang tepat kena rujuk kepada bank.

      Delete
    2. okay saya da tgk m2u, da tau balance, cuma saya masih ingin kepastian , kita aan dapat surat tak bila da succesfull terminate asb loan maybank, sebab pihak bank macam tak nak bekerjasama, yang sorg staft cakap lain, yg lain cakap lain...

      Delete
    3. Bank akan hantar surat secara pos. Pulangan tunai akan dikreditkan ke dalam akaun setelah proses jualan balik unit ASB

      Delete
  74. SAYA NK TUMPANG TANYA, KALAU SAYA NK TERMINATE ASB LOAN MAYBANK AGAK2 DAPAT PULANGAN LAGI X? MACAM MANA PENGGIRAAN NYA. SAYA PINJAM HANYA RM 20K BERMULA AKHIR TAHUN 2008 SEHINGGA KINI. DULU BAYAR BULANAN RM147 SEKARANG BERUBAH RM132 PLAK..MOHON PENCERAHAN EN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk pulangan tunai anggaran boleh refer pada baki loan terkini. Boleh refer pada bank untuk anggaran yang lebih tepat. Dah lama dah loan tersebut mungkin pulangan tunai lebih. Bolehlah buat early terminatioan untuk dapatkan cash in hands.

      Delete
  75. Mknenye kawan awak dah dapat refund balik xsmpai sebulan ek...saya punye org maybank kate 3 blan....lame no....ade beza ke ek time maybank setiap cawangan...kalau dah amasuk dlm acc maybank akan inform x by mail ke by call ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rase nyenkan tak kan inform kalau duit da masuk, kita kene cek m2u,, aah kita buat terminate tgh bulan 2 aritu, aritu call staft pertama kata dalam masa 2 week, call kali kedua, staft kedua kata 2 bulan hihihi xtahu mana satu yang betul..

      Delete
    2. Tahun sebelum ni lebih cepat proses mungkin yg buat early termination tak ramai. Tapi sekarang yg buat termination secara berjemaah / rombongan jadi bank dan ASB tak menang tangan untuk buat urusan jualan balik ASB tersebut. Jika proses terlalu lama blh hubungi bank untuk cepatkan proses termination dan refund lebihan tunai serta takaful.

      Delete
  76. kalau kita da hntar surat terminate asb pada 21/2/2017, lepas tu kita tak bayar lagi asb pada awal bulan 3, kita still boleh dpat ke pulangan tunai?? dan macam mana kita nak clear kan ccris?? sbb kita tak bayar untuk awal bulan 3 tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pulangan tunai akan dapat setelah bank mengambil kira final outstanding.rekod CCRIS takde masalah sbb bila dah fully termination automatic loan tersebut dikeluarkan dari CCRIS melainkan ada shortage yang masih tak dibayar di kaunter bank.

      Delete
    2. Saya terminate asb 31/1/2017 sampai sekarang xde lagi status..huhu..sy call follow up status dieorang kate bulan April nye pn kene bayar sebab tak fully termination. Maksudnye, monthly payment sy dari bulan 2 smpai 4 tu tak dipulangkan la kan? rasa lame plak nak terminate loan Maybank ni..kwn saya terminate kat RHB pn x smpai sebulan.

      Delete
    3. Bergantung jugak pada person incharge yg terima termination form tersebut. Mungkin peram dulu tu yang jadi lambat. Mcm kes atas 2 minggu settle fully termination.

      Nak cepatkan dorang proses tulis official letter dan cc ke bank negara. Rasanya lagi cepat proses penutupan loan ASB tersebut. Sekarang ni banyak nak guna duitkan, patutnya bank tak melenggahkan proses jualan balik unit dengan ASB dan refund tunai ke peminjam dalam kadar segera.

      Delete
    4. Yup,, agree 100% bergantung pada incharge terima letter terminate tu..n tgk pada staft yg jaga bahagian loan..kalau lama dia peram, lagi lama la loan terminate,, sebab tu saya ayik call untuk cepat kan proses, alhamdulillah saya punya asb loan minggu ke-3 genap da settle..

      Delete
  77. Tuan...adakah refund oleh pihak bank termasuk dengan insurance?

    ReplyDelete
  78. Tuan...adakah refund oleh pihak bank termasuk dengan insurance?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pulangan tunai akan dikreditkan dulu sebelum takaful/insurans akan menyusul kemudian selepas peminjam membuat surrender policy tersebut

      Delete
  79. Maksudnya kena isi borang asing ke utk surrender insurance? Saya buat asb loan dgn maybank. Adakah peminjam kena uruskan sendiri dengan pihak insurance or bank yg akan uruskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya lepas fully termination, surat dari Takaful akan menyusul. Sila pergi ke bank untuk isi borang surrender policy. Jika tidak, policy tersebut akan berjalan seperti biasa.

      Delete
  80. Salam...st nak tye kalau x bayar asb pinjaman maybank 3 bln berturut dia lupus x account kit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila rujuk kepada bank samaada bank telah berurusan dgn ASB untuk jualan balik unit tersebut. Sekiranya tiada shortage tiada masalah, jika ada shortage, bayaran perlu dibuat di mana2 kaunter bank untuk rekod dikeluarkan dari CCRIS.

      Delete
  81. Salam tuan,

    sy nak terminate asb loan easy rhb sy..sy amik pda tahun lps 2016 (11 bulan)..
    smlm sy gi taye kat rhb biru..penalty 3% betul ke x..sbb ade akak tue ckp kena penalty 3%..then sy tgok post2 yg atas2 xde pon kena penalty fees smpai 3%..mohon pencerahan tuan..sy mmg dh x mampu nk bayar dh..tertunggak sebulan

    ReplyDelete

  82. Sila refer pada loan aggreement. Jika ada locking period untuk early settlement / termination memang akan ada penalti. Memang akan merugikan peminjam untuk bayar penalti tersebut. Seeloknya tunggu abis locking period biasanya 2/3 tahun bergantung pada syarat pinjaman tersebut.

    ReplyDelete
  83. salam tuan..nak tanya..sy dah terminate asb loan rhb dari 9/1/2017..tetapi sampai sekarang sy masih tidak mendapat apa-apa pulangan sedangkan tempoh pembayaran loan telah melebihi 5 tahun..saya telah call rhb centre dan dimaklumkan status akaun sy masih aktif..apa yang patut sy buat..adakah sy perlu membuat termination sekali lagi atau tunggu sehingga duit masuk seperti yang disarankan oleh pegawai terbabit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat balas. Sila rujuk kepada bank semula sama ada permohonan early termination dalam proses ataupun masih diperam. Sepatutnya proses termination tidaklah mengambil masa yang agak lama kecualilah peminjam membuat termination secara berjemaah / beramai2 proses termination sudah tentu akan mengambil lebih masa. Boleh buat surat / hubungi bank semula untuk mempercepatkan proses fully termination.

      Delete
  84. Assalam Tuan, saya dah terminate loan asb maybank 16/1/17 dan alhamdulillah duit dah masuk akaun pd 22/3/17. Saya ada buat bayaran utk bln 2 dan 3, adakah duit bayaran bln 2 dan 3 tu akan dpt balik? Ke mmg duit lebihan tu dah masuk sekali dgn payment asb tu? Tq.

    ReplyDelete