https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Wednesday 27 June 2018

Teamviewer vs Chrome Remote Desktop

Image result for teamviewer






TeamViewer adalah perisian komputer eksklusif untuk kawalan jauh, perkongsian desktop, permainan dalam talian, persidangan web dan pemindahan fail antara komputer.

TeamViewer tersedia untuk Microsoft Windows, macOS, Linux, Chrome OS, IOS, Android,  Windows RT, Windows Phone 8 sistem operasi. Ia juga mungkin untuk mengakses mesin yang menjalankan TeamViewer dengan penyemak imbas web. Walaupun fokus utama aplikasi ialah kawalan jauh komputer, kerjasama dan ciri persembahan dimasukkan. 

TeamViewer boleh digunakan tanpa bayaran oleh pengguna bukan komersial, dan versi Perniagaan, Premium dan Korporat boleh didapati.

TeamViewer GmbH ditubuhkan pada tahun 2005 di Göppingen, Jerman. Syarikat ekuiti swasta yang berpangkalan di UK Permira memperoleh TeamViewer GmbH dari Durham, pemaju perisian berasaskan perisian North Carolina GFI Software pada tahun 2014. Syarikat ini juga menyediakan perkhidmatan awan sandaran dalam talian yang dinamakan Airbackup. 


Image result for chrome remote desktop

Desktop Jauh Chrome adalah alat perisian desktop jauh yang dibangunkan oleh Google yang membolehkan pengguna untuk mengawal jarak jauh dari komputer lain melalui protokol proprietari yang dibangunkan oleh Google secara tidak rasmi yang dipanggil "Chromoting". Ia memancarkan peristiwa papan kekunci dan tetikus dari satu komputer ke komputer lain, menyampaikan kemas kini skrin grafik semula ke arah yang lain, melalui rangkaian.

Desktop Jauh Chrome memerlukan penggunaan Google Chrome, bersama-sama dengan pemasangan sambungan dari Kedai Web Chrome.

Desktop Jauh Chrome menyokong kedua-dua mod bantuan jarak jauh, yang membolehkan pengguna mengawal komputer orang lain (biasanya untuk mendiagnosis atau menyelesaikan masalah) serta mod desktop jauh di mana pengguna boleh menyambung ke mesin yang lain dari mesinnya sendiri dari jauh. Sementara log masuk bantuan melalui kata laluan PIN tersedia untuk terminal yang menjalankan Windows, Mac, iOS, Android atau sistem pengendalian Linux, fungsi desktop jauh disokong untuk Windows, Mac dan sistem operasi Linux dengan sokongan Linux dalam beta. Ia menggunakan video VP8 untuk memaparkan desktop komputer jauh kepada pengguna. Di bawah Windows, ia menyokong suapan salinan dan suapan audio masa nyata, tetapi tidak mempunyai pilihan untuk melumpuhkan perkongsian dan penghantaran aliran audio.

Antara TeamViewer vs Chrome Remote Dekstop mana yang best.

Sebenarnya TeamViewer telah saya gunakan dari tahun lepas. Sejak menggunakan TeamViewer memudahkan saya untuk menggunakan data dari komputer lain. Cuma resolution dari Komputer yang saya akses tidak sama. TeamViewer jugak ada limit access. Jadi selepas guna beberapa jam TeamViewer akan cut connection dan kita perlu reconnect semula.

Setelah menggunakan TeamViewer, baru2 ni TeamViewer block access ke komputer lain. TeamViewer telah mengesan saya menggunakan TeamViewer untuk tujuan perniagaan. Alamak nak kena bayar lesen untuk terus menggunakan TeamViewer. Tepuk kepala pening mana nak cari duit tambahan, sebulan RM 99, setahun RM 1000++.

Jadi terpaksalah google cari alternatif. Mula-mula cuba IMPCREMOTE. Memang out slow sangat dan selalu hang. Setiap kali nak akses Komputer lain kena masukkan access code komputer tersebut. Jenuh jugak nak suruh officemate bagi access code. Lagipun tak ok selalu hang dan slow sangat.

Nasib baik terjumpa video Chrome Remote Dekstop, cuba install dan hasilnya buat masa ini amat puas hati kerana lebih baik dari TeamViewer. Mudah digunakan dan senang akses ke Komputer lain.

Chrome Remote Dekstop

Kongsi komputer anda dengan orang lain
Anda boleh memberi orang lain akses ke komputer anda. Mereka akan mempunyai akses penuh ke aplikasi, fail, e-mel, dokumen dan sejarah anda.

  • Pada komputer anda, buka Chrome.
  • Dalam bar alamat di bahagian atas, ketik chrome: // apps, dan tekan Enter.
  • Klik App Chrome Remote Desktop Desktop Chrome.
  • Klik Bermula.
  • Untuk membuat kod akses, klik Kongsi.
  • Hantar kod kepada orang yang anda mahu biarkan menggunakan komputer anda.
  • Apabila orang lain memasuki kod akses, mereka akan melihat alamat e-mel anda dan mempunyai kawalan penuh pada komputer anda.
  • Untuk menamatkan sesi perkongsian, klik Hentikan perkongsian.
Akses komputer jauh dari sini
  • Pada komputer anda, buka Chrome.
  • Dalam bar alamat di bahagian atas, ketik chrome: // apps, dan tekan Enter.
  • Klik App Chrome Remote Desktop Desktop Chrome.
  • Pilih apa yang anda mahu akses. A+nda mungkin perlu klik Bermula terlebih dahulu.
  • Sekiranya anda mengakses komputer anda, klik.
  • Jika anda mengakses komputer lain yang telah dikongsi dengan anda, klik Akses.
  • Masukkan PIN atau kod akses yang diperlukan untuk log masuk.
  • Klik Sambungkan.
  • Untuk keselamatan anda, semua sesi desktop jauh disulitkan sepenuhnya.

Hentikan sesi jauh
Apabila anda selesai, pergi ke pusat halaman dan klik Anak panah Down Down Arrow dan kemudian Putuskan sambungan.

Buang komputer dari senarai anda
  • Pada komputer anda, buka Chrome.
  • Dalam bar alamat di bahagian atas, ketik chrome: // apps, dan tekan Enter.
  • Klik App Chrome Remote Desktop Desktop Chrome.
  • Di sebelah komputer yang anda hendak alih keluar, klik Lumpuhkan sambungan jauh.

0 comments:

Post a Comment