https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Monday 25 November 2013

SAMBAL PARU + AIR JAGUNG HOMEMADE

Menu dinner kami semalam Sambal Paru. Masa lunch aku wife aku dah tanya dinner nak makan apa.. Masa tu menikmati ayam penyek aku rasa macam blh kenyang sampai ke malam... Masa aku amik wife kerja aku request Air Jagung Homemade lagi... Wife aku buatkan... Rasanya lebih sedap dari wife aku buat sebelum ni...

 
Air jagung ini warnanya lebih menarik dan rasanya lebih sedap... Terima kasih ayang...
 
Lepas isyak aku mula terasa lapar... Aku request wife masakkan sambal paru + ubi kentang... Maka wife aku masak nasi seterusnya menyediakan bahan2 untuk membuat sambal paru. Bahan2nya aku ada postkan dalam N3 sebelum ni... Sila selak2 ya page tersebut.
 


Bahan asas adalah paru. Yang masih mentah dan sedang direbus...

Bahan2 menumis, cili giling, bawang putih dan bawang merah / bawang besar... Wife aku guna gadget tupperware dia. Dalam bekas biru ubi kentang yang dipotong nipis...
 

Goreng ubi kentang terlebih dahulu dan angkat.... Wife aku gunakan kitchen towel untuk serapkan minyak...

Paru yang direbus dipotong kecik2 dan ditaburkan kunyit dan garang...

Paru sedang bermandi manda di dalam minyak yang panas.

Hasilnya selepas bermandi manda....
 
Tumiskan bahan2 kisar dalam lebihan minyak yang digunakan untuk mengoreng kentang dan paru. agak2la minyak banyak mana....

Masukkan kentang dan paru. Tambahkan garam secukup rasa...

Sedia untuk dihidangkan dinner semalam... Inilah jugak menu breafast pagi tadi kecuali air jagung jer takde diganti teh... Biasala wife aku guna term carried forward, selagi tak abis selagi itula makan benda yang sama...
 

 
 

 

 

0 comments:

Post a Comment