https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Monday 18 November 2013

OFFICE TRAVELLING PART IV - UGUT MAJIKAN


MAJIKAN

 

1.     Borang 21 -Laporan Kemalangan – isi semua maklumat yang diperlukan dan tandatangan pengarah urusan

2.     Kenyataan Butiran Gaji / Caruman – isi semua maklumat yang diperlukan dan tandatangan pengarah urusan

3.     Sijil Cuti Sakit Asal / Salinan Sijil Cuti Sakit( yang disahkan klinik/hospital) / Borang 13 -Klinik Panel )

4.     Salinan Rekod Kedatangan / Kad Perakam Waktu bulan kemalangan ( disahkan oleh majikan ) atau Surat Pengesahan Majikan ( yang mengesahkan orang berinsurans hadir bertugas pada hari kemalangan jika tidak mengamalkan rekod kedatangan / sistem kad perakam waktu )

5.     Print semula slip gaji bermula November 2012

 

Sekiranya majikan kawan saudara masih belum dan tetap tidak mahu lapor kemlangan kepada pihak perkeso maka kawan saudara wajib membuat aduan kepada pihak perkeso dengan mengunjungi mana2 pejabat perkeso terdekat!ingatlah kita perlu memperjuangkan hak kita!!!!Jangan risau segala butir aduan adalah dirahsiakan!!!

Adalah menjadi satu kesalahan besar mengikut Akta keselamatan sosial pekerja 1969 seandainya majikan kawan saudara gagal mendaftar kawan saudara dengan pihak perkeso..hukuman adalah 2 tahun penjara dan denda RM10 ribu atau kedua duanya sekali. Saya berharap saudara nasihatkan rakan saudara segera bertindak dengan membuat aduan ke pejabat perkeso.

 
ADALAH MENJADI SATU KESALAHAN BESAR SEANDAINYA MEMECAT ATAU MEMBUANG PEKERJA DALAM TEMPOH MC YANG BERKAITAN DENGAN KEMALANGAN PEKERJAAN!!!MAJIKAN BOLEH DIKENAKAN TINDAKAN MAHKAMAH SEANDAINYA ITU BERLAKU!IA TERCATAT DALAM AKTA KITA AKSP 1969
 
 


Di atas adalah lampiran yang wife aku attachedkan semasa aku menghantar borang tuntutan untuk diisi oleh majikan aku... Wife aku ni jenis tegas sbb dia tau majikan aku jenis tak take care pekerja2... Isi form tersebut pun amik masa lama macam2 alasan mana la wife tak bengang dengan majikan aku... Andai kata aku staff di company dia confirm x delay2...





0 comments:

Post a Comment