https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Thursday 10 September 2015

Tambang Murah Firefly RM 29 dan Air Asia RM 10

Bukan senang nak dapat offer semurah RM 29 sehala bagi perjalanan Domestic. Wife aku rajin survey flight ticket for next year trip. Hasilnya berjayalah grab tiket untuk cuti-cuti Malaysia pada tahun hadapan dengan aku dan family dia.
 
24 - 25 Januari 2016 pergi Alor Setar short trip je 2 hari 1 malam, wife tengok calendar Hari Taipusam pada 24 Januari hopefully betullah calendar yang wife tengok. Kalau bukan Public Holiday maknanya kena apply Annual Leave. Wife cadang pergi rumah sepupu aku so boleh cut cost stay there for 2D1N bukan lama pun nak menumpang rumah sepupu. Lagipun sepupu aku bukan ada anak kecik semua dah besar panjang. Selesa jugak kalau menumpang rumah dia untuk cuti2 Alor Setar ni. Bukan senang nak dapat tiket murah RM 163.70 untuk 2 orang so RM 81.85 dah termasuk travel insurans.
 
 
7 - 9 Februari 2016 pergi Kuala Terengganu short trip jugak walaupun 3 Hari 2 Malam tapi singkat sebenarnya sebab masa pergi dah lewat petang dan masa balik awal pagi, wife tengok calendar Hari Raya Cina hopefully betullah calendar yang wife tengok. Kalau bukan Public Holiday maknanya kena apply Annual Leave. Bukan senang nak dapat tiket murah RM 163.70 untuk 2 orang so RM 81.85 dah termasuk travel insurans.
 
Tiket Subang - Langkawi untuk 4 orang RM 173.24 termasuk insurans = RM 43.31 sorang
 
Tiket Langkawi - Subang untuk 2 orang RM 86.62 termasuk insurans = RM 43.31 sorang
Tiket Subang - Langkawi return untuk 3 orang RM 245.55 termasuk insurans = RM 81.85 sorang
 
17 - 20 Februari 2016 pergi Langkawi 4hari3malam. Wife bookkan untuk family dia tapi buat partial sebab tak dapat tiket murah sekali harung. Kemungkinan yang akan pergi 7 orang (satu family). Tapi perancangan maybe masa nak pergi ada yang tak dapat join. Wife tolong grabkan tiket murah yang mana boleh dapat walaupun bukan semua dapat. Setakat ni pergi semua lepas tambang RM 29.00. Balik yang lepas tambang RM 29.00 hanya 5 orang itupun tak sama flight. Janji balik sama hari. Cuma 2 tiket return still pending / on hold sebab adik wife + suami maybe tak join. So tiket yang nak amik burn jela. Jika dorang tukar nak join tinggal tiket return je kena beli last minit nanti. Hopefully adalah tiket yang masih harga berpatutan nanti.
 
 
19 - 22 March 2016 pergi Kota Bahru 4hari3malam. Wife bookkan untuk family dia kemungkinan yang akan pergi 7 orang (satu family). Tapi perancangan maybe masa nak pergi ada yang tak dapat join. Wife tolong grabkan tiket murah yang mana boleh dapat semua lepas tambang RM 29.00 pergi balik sama flight.
 
19 - 22 March 2016 pergi Kota Bahru 4hari3malam. Wife bookkan untuk aku tapi lain flight sebab tak dapat beli sekali harung 8 orang. Wife aku ni bukan niat nak pisahkan aku dengan dia tapi dia tahu aku bukan confirm boleh join bergantung pada cuti. Wife aku book jugak tiket untuk aku dengan harapan aku boleh join. Lagipun wife aku tahu yang aku boleh manage myself masa check in flight nanti. Kalau aku tak tahu nak check in jugak ntahlah memang kena humban ke laut lah. 
 
 

FREE SEATS

    
       
: 1 March 2016 - 29 October 2016        
       
Travel Notes
- Advanced booking required.
- Fares are not available during embargo period.

 
 

 
13 September 2016 pergi Kuala Terengganu. Wife bookkan sekali harung 8 orang. Wife aku book jugak tiket untuk aku dengan harapan aku boleh join. Tiket RM 197.16 untuk 8 orang = RM 24.65. Ini termasuk luggage 20kg.
 
13 September 2016 pergi Kuala Terengganu. Wife bookkan sekali harung untuk pakcik dan isteri serta 2 anak, 4 orang semuanya . Tiket RM 84.80 untuk 4 orang = RM 21.20. Ini tidak termasuk luggage so dorang hand carry beg masa boarding nanti.
 
Tiket Kuala Terengganu return still pending / on hold lagi. Air Asia return tiket still mahal. Flight yang lain Firefly, Malindo, MAS masih belum buka tempahan lagi. Lama lagi almost 1 year + baru nak pergi. Reason amik tiket pergi awal sebab nak grab tiket murah. Sebab tak amik tiket lebih awal dari bulan 9 sebab nak lepaskan dulu trip2 yang dah book by Firefly. Bolehlah start saving sebab lama lagi trip ni. Return maybe if xde tiket flight murah so naik bas je la masa balik hehe. Boleh berpecah ikut destinasi akhir masing2, Selangor, Perak dan Pahang. Senang blh semua terus balik ke rumah masing-masing tanpa transit.
 
Grab je tiket tapi itinerary nak pergi mana still pending. Kena bincang semula dengan family yang mana trip pergi dengan family. Pergi ramai-ramai banyak benda yang kena amik kira untuk keselesaan sebab ada mak ayah (warga emas) dan adik ipar dan biras OKU penglihatan. Wife aku niatnya nak bawa family dia join sebab nak bagi merasa walaupun akan ada kekangan yang akan timbul masa travel nanti. Wife yang akan atur accommodation dan transport. Cadangan ke Kuala Terengganu maybe pergi Pulau. Apa-apapun kena bincang dengan pakcik makcik sebab dorang pun join sama. Hopefully akan bertambah meriah trip naik Air Asia sebab sebelum ni belum pernah jejak kaki lagi naik Air Asia serta percutian bersama pakcik makcik dan anak-anakdia. Alasan naik Air Asia kali ni sebab tambang murah. Firefly RM29 cuma nak dapatkan tiket pergi ramai-ramai payah. Tu yang kena consider Air Asia walaupun kos transport ke KLIA2 bertambah sebab jauh dari rumah compare naik Firefly dekat Subang airport.
 
Duit inshaallah boleh dicari yang penting nak bagi family happy sementara masih ada kesempatan nak berbakti kepada family. Masa sebelum kahwin, wife tak pernah bawa family ke mana-mana sebab kekangan masa. Bila dah kahwin dia belajar pergi travel dan dialah yang uruskan dari tiket, accommodation, transport, meal etc.
 
Wife aku bukan taknak plan bawa family aku, pernah jugak dia plan masa adik ipar aku belum meninggal lagi tapi tak kesampaian adik ipar aku meninggal di usia muda. Nak ajak mak ayah aku pun payah sebab ayah aku kerja security payah nak amik cuti. Mak aku lagilah gayat tempat tinggi. So memang tak dapatlah family aku nak join pergi sama bercuti dengan flight. Inshaallah bercuti dengan kenderaan darat.


0 comments:

Post a Comment