https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Sunday 25 May 2014

OAT CHOCO TIRUAN

Ramai yang sedang google pasal oat choco ni. Confirm dah capai carian tertinggi dalam google. Baru-baru ni ramai yang kata ada Oat Choco tiruan. Macam2 dunia perniagaan ni. Oat Choco pun mahu ciplak jugak ke. Tak tahu lah sama ada betul atau tak ada Oat Choco Tiruan / sekadar pelanduk 2 serupa.


Antara produk yang dikatakan Oat Choco tiruan adalah brand Lotti. Ini kerana produk tersebut mempunyai packaging yang hampir sama dengan Twinfish Oat Choco. So ramai yang beranggapan Lotti Oat Choco adalah tiruan.   

Twinfish Oat Choco VS Lotti Oat Choco

 Twinfish Oat Choco 400gram


VS

Lotti Oat Choco 454 gram


Ini pulak yang saya dapat hasil carian di google brand yang dikeluarkan oleh pengilang China jugak. Mempunyai packanging yang sama tetapi pengilang yang berbeza.

 Sanwa Oatmeal Chocolate keluaran Guangdong Chuanghui Foodstuffs Co., Ltd. telah memasuki pasaran di Malaysia

 Sunflower Oatmeal Chocolate keluaran Shantou Sunflower Trade Co. Ltd. setakat ini belum lagi memasuki pasaran di Malaysia

Sape2 yang ada tahu kenapa produk dari China ini mempunyai packaging yang sama cuma dorang revised yang mana perlu contohnya brand, address, logo Halal etc. Adakah disebabkan faktor untuk menjimatkan kos design packaging baru jadi ramai pengilang yang menggunakan design yang sama dengan pengilang2 lain.

2 comments:

  1. Macam2..
    Kena lebih berhati2 la macam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup sekarang ni ramai yang keluarkan produk oat ni. Bukannya tiruan tapi keluaran dari pelbagai manufacturer kebanyakan from China rasa pun mestilah ada yang differ. From Malaysia pun ada CVmallow Oat & Wheat.

      Delete