https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Tuesday 31 December 2013

PROJEK AISKRIM JAGUNG HOMEMADE DAN SAGU GULA MELAKA

Hari ni wife aku ada mood rajin. Masa sediakan breakfast mushroom soup wife aku mintak izin "abang, boleh tak ayang buat sagu gula melaka". Kalu dia mintak izin macam tu adalah makna tersiratnya. Maknanya masakan yang dia buat bakal dihantar ke umah adik ipar aku / umah mak aku. Gula melaka masih berbaki yang wife beli masa bercuti di Kuala Terengganu, Pasar Payang 5 biji RM 10.00. Cuma yang aku tak sedar dengar wife aku perli aku "Susu segar ayang beli semalam dah abis, ada orang tu kata taknak minum susu sebab sakit perut". Memang sebelum ni aku sakit perut sebab minum susu chocolate.

Lepas jer breakfast aku p kedai belikan wife aku susu segar goodday 1 liter ganti susu segar yang wife aku beli abis licin aku minum haha...


Sagu gula melaka


Bahan-bahan sagu
250 gram sagu
2 cawan air

1. Panaskan air dan masakkan sagu selama 10 minit.
2. Tapiskan sagu yang telah dimasak dan lalukan dengan air supaya sagu tidak melekat-lekat.
3. Masukkan dalam acuan.
4. Sejukkan dalam peti sejuk

Bahan-bahan kuah
1 gula melaka
1 cawan air

Panaskan air dan gula melaka sehingga gula hancur. Sejukkan

Cara menghidang
1. Keluarkan sagu dari acuan dan masukkan ke dalam cawan desert.
2. Masukkan gula melaka
3. Masukkan sedikit susu segar.
4. Sedia dihidangkan



Resepi aiskrim jagung homemade

Bahan-bahan:
1 paket creamer 450gram
2 tin susu cair 400 gram
2 sudu ovalatte
1 tin jagung cream
Sedikit pes jagung

Cara membuat adunan aiskrim
1. Mixerkan creamer, susu cair dan ovalatte sehinga gebu dan likat lebih kurang 20 minit dengan kelajuan maksima.


2. Bila sudah pekat dan likat, masukkan pes jagung dan jagung cream. Sebatikan di dalam adunan.

3. Bila dah sebati bolehla dimasukkan dalam tupperware freezemate. Satu adunan di atas dapat 2 tupperware saiz m dan s.


4. Sedia disejukbekukan...



0 comments:

Post a Comment