https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Wednesday 20 November 2013

OH MY ENGLISH.... PART I

N3 aku kali ini aku nak kongsikan pasal English. Aku akui aku bukannya pandai speaking pun. Masa zaman sekolah dulu aku memang target gagal subject English ni. My wife pun sama... Memang setiap exam memang English tak pernah lulus. Wife aku memang blank if kena communicate in English. Pernah satu tahap dia menangis dalam kelas cos kena present in English. Wife aku dulu masa sekolah mmg blur / blank terus dalam belajar English...

English dia masa SPM 8 haha... nyaris2 satu langkah ke belakang 9. La ni wife aku dah bkerja di syarikat y menggunakan English sebagai medium communication. But not alomost speakingla. Kebanyakkan kerja dia melibatkan writing communicate by email. My wife smart ckitla dalam writing ni compare than speaking memang ke laut terus. Dengan pelat menyebutkan word in English dan bakunya memang ke laut la dia... Contohnya WELCOME if dia sebut bunyinya akan jadi WEL CO ME... haha baku abisla... suka2 hati jer eja word by word...

Dalam writing pulak dia guna taktik jugak... bukan pandai sgt pun mengarang / membalas email in English. Yang aku tau wife aku guna taktik goggle... tapi wife aku tak amalkan google translate la cos dia tau macam pelik aje bila translate, so wife tak guna Malay dalam writing.

Yang biasa dia amalkan ialah contohnya in Malay "dia nak bagi tau management, customer dah banyak kali telefon Tanya pasal delivery".

Wife aku akan buat ayat in English dahulu walaupun tonggang langgang janji keyword yang nak disampaikan ada. Contohnya macam di bawah...

  1. Keyword mesti ada customer,  delivery status
  2. So wife akan type keyword ke dalam goggle search contohnya "customer  asking for delivery"... Cuba korang buat sama apa korang dapat cari
  3. Wife akan cari sentence yang hamper sama dengan keyword yang dia cari walaupun not 100% match pandai2la buat adjustment... Balas email ke management takla sama macam jawab soalan exam so pandaila2 tukar2 sentences. Adakala wife dapat membalas dengan better kerana keyword yang dia cari senang dan variasi... So dia akan mixkan dan reply email dengan mudah.
  4. Contohnya sentences yang dia jumpa adalah "I've had a message through the Amazon email system, from a customer asking when their item will be delivered"
  5. So wife aku akan tukar ikut apa yang dia nak contohnya "I've had a call from customer asking when their order will be delivered, please check and revert the delivery status"
  6. Lebih kurang macam tu la yang wife aku selalu buat bila berkomunikasi secara bertulis. Kalau buat surat dia akan goggle sample letter then buat amendments mana yang perlu.
  7. Kalu terima call depend pada customer if overseas must speak in English so my wife akan cuba communicate even simple word. If can't so my wife will pass the line to her boss if available. If not around my wife asked them to called her boss at mobile no 6010-1234567. Solve problem hehe... 
Kalau korang ada tips bolehla share2 kan...

0 comments:

Post a Comment