https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Friday 22 November 2013

BARANG DAPUR MAKIN MAHAL SETUJU / TAK... PART II

Setuju tak korang kalau barang dapur semakin mahal?

N3 kali ni aku updatekan antara menu yang bakal wife aku masak menggunakan barang dapur yang baru dibeli semalam dengan yang sedia ada... antara koleksi barang dapur kami...

 
 
Antara menu yang akan dimasak oleh wife aku
 
Mee goreng campak
Mee goreng sepatutnya masak hari ini tapi masih hold lagi... Wife aku mmg dasar M betul. Bahan2 sedia ada di bawah ni... Ada mee basah, cili giling, tauge, fish ball, sayur sawi dan tauhu.. Kalau wife aku dah masak nnt aku updatekan jadi macam mana lepas serve... Wife aku masak campak2 jer... Nama jer suka baca blog Mat Gebu tapi bila masak hancur...
 
 
Spagetti Mushroom 
Menu yang ada dalam kepala otak wife aku Spagetti... Dia tambah duit beli bahan2 untuk Spagetti dia... Aku malas nak masuk campur cos aku takla hadap sgt nak makan Western food ni... Selera Melayu lagi... Antara bahan2nya, minyak Zaitun tapi tu action jer... Botol kosong, Spagetti, Button mushroom, Yellow Onion, Garlic, Sos Spagetti, Tomato etc...
 
 
 
Sambal paru
Menu ini aku akan request wife aku masak nanti.Paru ini simpan dalam freezermate dan kept dalam frozen boleh tahan lama. Antara bahan2 yang akan digunakan untuk buat Sambal paru mudah jer, minyak, cili giling, bawang, garlic dan paru.
 
 
 
Sayur Sawi dan Terung
Menu yang biasa wife masak adalah sayur sos tiram... Memang sedapla pada tekak aku... Bahan2 utama, cili merah / cili api, bawang, garlic, bahan perencah ikan bilis / udang kering / ikan jeruk tenggiri untuk menyedapkan rasa, sos tiram, dan sayur suka2 hati korangla. Biasanya aku prefer sayur mcm gambar kat bawah ini...
 
 
 
 
Menu Sardin bila dah putus stok bahan mentah / budget dah kering kontang
Bahan2 lagi mudah, sardin, cili giling, bawang, garlic... Wife aku memang jenis masak simple2 jer... Cut cost...
 
 
 
Antara stok barang dapur yang aku ada dalam almari dapur aku....
 
 

 
Macam2 ada stok maggi beli sebelum trip ke Sarawak konon2nya nak jadi stok makan maggi kat sana tapi tak jalan2 kalau hari2 menu maggi lainla p overseas susah dapat Halal Food. Korang macam mana ada simpan stok atau beli ikut perlu... Bolehla kita bincang2 kan utk jadi panduan orang lain...
 
 

 


 

 
 
 



0 comments:

Post a Comment