https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Tuesday 26 November 2013

APA ITU DROPBOX





N3 aku nak citer pasal dropbox ni... Macam company Manisah ABC Sdn Bhd, semua staff-staffs di sana menggunakan dropbox sebagai medium storage dorang... So dorang akan masukkan file2 yang penting dalam dropbox dorang. Andai kata yang lain perlukan file tersebut maka Manisah akan buat share folder. Bagi customer pulak Manisah tidak menggunakan share folder tetapi hanya share link sahaja. Kenapa Manisah buat berkenaan share folder bagi officemate dia cos dorang bolehla buat revised / admendment pada file tersebut sama ada add new files. Tugasan yang diberikan oleh boss Ali Baba akan menjadi lebih mudah... Dorang pun boleh sama2 monitor sama ada tugasan tersebut sudah lengkap atau sebaliknya... Masing2 dapat melihat folder dan file-file di dalamnya.

Manakala bagi customer atau client, Manisah hanya akan share link. Ini kerana Manisah taknak customer / client mengubah file yang diberikan atau add on file dalam folder tersebut.

Dropbox ini mempunyai kapasiti storage yang tertentu. Bagi korang yang ingin menambah storage korang bolehla buat refferal. Bagi yang masih belum ada dropbox bolehla bagi email kat aku nanti aku akan invite korang... So bila korang sign up maka aku akan tambah tambahan space...

Kebaikan dropbox:
  1. Korang boleh access folder dropbox kat mana2 sahaja dengan adanya internet jika korang tak bawa laptop korang la... korang blh buat edit atau add on file... Sesuai jugak masa travel
  2. Storage dropbox agak besar so korang boleh jadikan storage untuk simpan file2 / photo / video personnal korang. Kalu korang guna for office usage macam Manisah ni mungkin kapasiti storage akan jadi limit cos Manisah bukan hanya access file yang dishare oleh Malaysia staffs malahan Tiger Wood staffs pun turut share folder dorang macam Manual, Products Catalogues, Presentation etc.
  3. Korang boleh access dropbox melalui smartphone jugak...

Keburukan dropbox:
  1. Bila kapasiti storage korang terhad maka korang tak dapat semua folder yang officemate / kawan2 korang sharekan.
  2. Pastikan korang back up folder yang korang sharekan. Mana la tau officemate / rakan korang gatal tangan delete... Menangisla korang folder dan files2 korang hilang.

Setakat inilah yang aku dapat sharekan... Kalu korang dah pernah guna dropbox bolehla share2 kan di sini so boleh jadi panduan kepada new user... "Sharing is Caring, Caring is Loving"



0 comments:

Post a Comment