https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Sunday 13 July 2014

LAKSA SARAWAK DAN AIR DURIAN BELANDA - MENU BERBUKA RAMADHAN 15, 1435H

LAKSA SARAWAK DAN AIR DURIAN BELANDA - MENU BERBUKA RAMADHAN 15, 1435H
 
Semalam Ramadhan 15, 1435H, wife masak Laksa Sarawak untuk berbuka puasa. Lagipun stok pes Laksa Sarawak masih ada di rumah. Setelah masak wife tapau Laksa Sarawak sebab kami berbuka di rumah mak ayah saya. Adik kedua saya sekeluarga pun turut join sama berbuka dan merasa Laksa Sarawak yang first time wife buat seumur hidupnya. Adik ipar komen ada rasa pahit-pahit sedikit kat kuahnya. Wife aku pulak suka menghirup kuahnya. Lain orang lain citarasakan.
 
Resepi Laksa Sarawak
 

Bahan-Bahannya :-)
1 bungkus bihun, rendam dan celur hingga lembut, toskan
200 g pes laksa sarawak
300 g udang
1/4 ekor ayam (bahagian isi)
1 kotak santan
Garam dan gula secukup rasa

Bahan Sampingan :-)
3 - 4 biji telur, dibuat dadar nipis, gulung dan hiris halus
Taugeh (celur), wife tak celur
Belahan limau kasturi
Hirisan daun ketumbar
Sambal belacan (2 biji cili merah + cili padi, belacan, ikan bilis ditumbuk / kisar + ikan bilis, garam dan gula secukup rasa dan perahan jus limau, kacau sebati)

Cara membuatnya :-)
  1. Cuci ayam, dan rebus hingga ayam masak. Angkat ayam, tos dan sejukkan, dan siat daging ayam tadi dan ketepikan. Dalam stok ayam yang sama, celur udang 30 saat, angkat dan toskan.
  2. Kemudian dalam stok tadi, masukkan pes laksa sarawak dan santan. Biar mendidih atas api sederhana. Kemudian masukkan gula dan garam secukup rasa. Kacau rata dan biar mendidih. Tambah sedikit air jika perlu. Siap boleh dihidangkan.

Minuman berbuka puasa kami Air Durian Belanda. Memang sedap diminum saat-saat berbuka puasa. Air Durian Belanda adik ipar beli 3 bungkus di Pasar Ramadhan @ Param.

LAKSA SARAWAK DAN AIR DURIAN BELANDA - MENU BERBUKA RAMADHAN 15, 1435H


1 comment:

  1. assalammualaikum. susah betul cari laksa sarawak dekat sini. sedih.

    air durian belanda macam jadi fenomena. then, mahal betul! 1 bungkus besar rm5.00. tapi seroi sikit. sedih juga. mcm ambil kesempatan ke atas kita semua.

    ReplyDelete