https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Tuesday 10 December 2013

DINNER SAYUR KELADI DAN KARI IKAN MERAH

Malam ni wife aku masak kari ikan merah yang di beli di pasar borong minggu lepas. Aku yang request wife masak kari sebab lama tak makan kari ikan air tangan wife. Wife aku masak sekali sayur keladi yang diambil dari umah adik angkat SIL aku masa SIL ajak wife temankan dia menghadiri majlis kahwin sepupunya ahad lalu.

Sayur keladi masak asam rebus

Bahan:
2 batang keladi
Bawang *
Serai dititik
Belacan *
Cili giling *
Asam keping

Cara membuatnya:
1. Potong keladi dan cuci bersih
2. Bahan bertanda * dikisar / ditumbuk
3. Masukkan keladi dan masukkan air untuk dijadikan kuah, masukkan bahan kisar, asam keping dan serai
4. Masakkan sehingga sayur keladi layu.
5. Tambahkan garam secukup rasa.

Kari ayam

Bahan:
Bawang
Bawang putih
Halia
Ikan merah
Serbuk kari + air + asam jawa dijadikan pes 
Daun kari
Santan

Bahan:
1. Bawang, bawang putih dan halia dikisar
2. Panaskan minyak, tumiskan bahan kisar hingga naik bau
3. Masukkan pes kari dan daun kari. Tumis lagi sehingga naik minyak
4. Tambahkan 2 cawan air dan santan. Wife aku guna creamer sebab takde stok santan.
5. Biarkan mendidih, masukkan ikan merah.
6. Tambahkan garam secukup rasa.
7. Sedia dihidangkan



0 comments:

Post a Comment