https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Wednesday 27 November 2013

KARI AYAM... MENU DINNER MERANGKAP BREAKFAST

Korang suka makan kari ayam ke?


Semalam aku request wife masak kari ayam. dah lama wife aku tak buat kari ayam. Aku ajak wife aku beli jus Goodday yang dia belikan masa beli tambahan barang untuk buat spagetti dan bubur kacang hijau durian.

 
Masa dia belikan jus orange goodday minggu lepas aku yang tukang penghabis tanpa tinggal setitik pun untuk dia... Bertuahnya dia dapat hubby yang pelahap macam aku hehe... Aku belikan 2 kotak satu for my wife and one more for me... Kacang Soya tu ada offer so aku rembatla beli sama. Lagipun aku memang suka air kacang soya.
 
Balik dari beli air kotak di pasaraya berdekatan, wife aku siapkan diri, solat barula dia memulakan tugasan sebagai chores yang biasa dia buatlah... Kalau korang nak tau apa chores dia dalam rumah tangga kami belekla page Chores...

Bahan2 Kari ayam:

 
Macam dalam gambar di atas, ada tomato, santan kotak, terung, ayam, bawang putih, halia dan bawang merah dihiris nipis, rempah kari yang telah dibancuh dengan air dan ditambah daun kari. Bab bahan2 asas dah selesai. Kuantiti tu korang agak2 la nak banyak mana... Wife aku pun takde timbang kati sebelum menyediakan bahan2 tersebut....

Setelah minyak di panaskan dalam pan happy call korea dia, masukkan bawang, halia dan bawang putih. Tumiskan sampai naik bau dan garing sedikit.

Masukkan pes kari ke dalam pan tersebut. Gaul sebatikan dengan bahan sedia ada dalam pan sampaila terbit minyak...

 

Masukkan ayam dan gaulkan sebati bagi pes tersebut meresap ke dalam ayam...

Masukkan santan dan tambahkan air secukup kuah yang korang nak. Korang nak buat kuah itik berenang tambahla lebih santan / air... Kalu nak pekat untuk buat pencicah roti canai tak perlulah cair sangat kuahnya... 

Setelah mendidih masukkan terung dan tomato. Tambahkan garam, air asam jawa, kiub ayam secukup rasa... Wife aku tak tambah garam sebab dia guna kiub ayam 2 ketul.

Tadaaaaaaaaaa.... Sedia dihidangkan bersama nasi perang dan jus orange goodday...

Close up kari ayam yang wife buat... Rasanya sedap but dah abis makan baru aku hirup kuahnya... Tawar... Wife aku kata tak letakkan sebutir garam pun...

Breakfast pagi tadi. Kari ayam kuahnya semakin pekat dan wife dah letakkan garam... So rasanya memang sedap...
 
 
Ok ker cara wife aku memasak tu... Wife aku tu macam ni la caranya masak ikut2 resepi campak2 dia jer... Any komen or idea lets share... Bolehla dijadikan panduan utk my wife menyedapkan lagi air tangannya dalam memasak... "Sharing is Caring, Caring is Loving"
 
 

 

0 comments:

Post a Comment