https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Tuesday 26 November 2013

CHORES FOR MEN IN THE HOUSEHOLD

Korang setuju ker lelaki aka suami turut membantu wife dalam membuat kerja umah? Jom kita share sape yang banyak buat kerja umah since kahwin. How we manage chores...

Macam aku jenis rajin kemas umah dan cuci kain. Wife aku punya tugasan pulak memasak dan cuci pinggan mangkuk... Beginilah rutin kami di umah hampir setiap hari. Disebabkan aku ni tukang cuci wife aku siap mintak izin lagi ngan aku sebelum tanggalkan baju dan tukar baju baru kalau aku sudah abis mencuci kain. Rutin aku mesti cuci kain selepas balik kerja. La ni disebabkan aku masih on leave cuti sakit aka MC selepas amik wife aku sampai umah, kain2 baju terus masuk dalam washing machine then siap terus aku sidai di ampaian. Tiap2 hari rutin aku sebagai tukang cuci dan tukang sidai kain. Wife aku pulak tugasnya memasak jika perlu la... Biasalah orang perempuan kalau memasak dan mencuci pinggan mestilah menyebabkan pakaian dorang kena minyak atau air, wife aku akan tanya aku dulu "Abang, boleh tak ayang tukar baju lain", sambil mengedik2 kat aku... Biasala sebab aku ni komplen jugak kalau asyik tukar baju jer kerjanya... Biasanya dia akan bagi alasan jugakla "Baju ayang basah kena air, nanti ayang pakai baju ni, sakit perut ayang nanti"... Biasalah standard la perempuan ni kaki ngayat...

Menyapu memang hari2 la aku buat. Wife aku relax jer tengok aku sapu sampah, buang sawang2, cuci kipas etc... Macam takde perasaan jer nak tolong... Sebab mungkin since aku kahwin dengan dia aku yang mengemas umah... So dia relax2 jer buat bodoh... Kadang2 dia ucapkan terima kasih...


Korang pulak macam mana ada tak bantu wife korang atau suami korang ada tak bantu korang buat kerja umah... Wife aku memang beruntung dapat aku yang rajin giler... Wife aku pun tak serajin aku hahaha... Itu yang wife aku ada masa layan Candy Crush dah masuk level 65...









0 comments:

Post a Comment