https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000008279

Wednesday 20 November 2013

AUDIT AKAUN ABC SDN BHD ACCOUNT UNDER PROCESS

Manisah masih menyambung tugasnya sebagai P.A dan membuat akaun syarikat ABC Sdn Bhd. Bulan demi bulan telah berlaku maka final akaun ABC Sdn Bhd perlu di auditkan. Makanya Manisah dengan rendah diri membuat rayuan kepada Ali Baba supaya meluluskan pembelian software akaun iaitu UBS... Mesti korang tau kan software ni... Manisah pun memberi alasan bagi memudahkan kerja membuat akaun dan senang auditor nak cek sbb ada system... Alhamdulillah permintaan Manisah ditunaikan, maka Manisah terus proses order daripada UBS. Pembelian di buat pada bulan 9/2013... Oooo masih baru lagikan... Berjaya ke Manisah ni buat N3 data gunakan UBS... Korang sendiri tau kan Manisah ini dari dulu buat akaun guna Excell yang simple jer... Debit credit without any journal, ledger, balance sheet etc... Korang rasa Manisah ni berjaya ker buat akaun guna UBS... I dont think so cos UBS ini agak complicated bagi yang tak tau key in data... So will proceed to asked Manisah about that... "Manisah come here again and continue your experience pasal UBS ni"...

"Hi all, I am Manisah currently working at ABC Sdn Bhd as multitasking job... FYI, I'm still manage ABC Ltd account for the rest consultants there..."... Lets start... Memang aku peningla nak buat akaun tanpa software. korang pun tau macam owner blog ni kata aku ni ntah datang dari sekolah pokok mana la buat akaun simple debit credit dalam excell jer... kalau nak audit nanti mcm mana dorang nak buatkan... mesti dorang kena transfer A - Z dalam system dorangkan.. Ikutkan ok jugakla for me sbb dah lantik dorang jadi Auditor Company kan... Biarla dorang yang buat... Tapi mesti Ali Baba takkan setuju sbbnya mesti dia nak tahu prestasi financial companykan... So nak xnak akula kena cari alternatif mcm mana nak buat akaun mcm tu... So mmg perlu ada software la kan... aku pun mcm biasala search engine google type keyword UBS software then found it... Aku terus deal mintak quotation 1st bag memudahkan aku nk tunjuk pada boss aku Ali Baba. Bila aku tunjukkan quotation dia bg green light apalagi terus place order issues payment by cheque after Ali Baba signed terus aku asked Upin depositkan cek tersebut. Dalam masa 2 hari sampailah software tersebut kat office aku... Company UBS tersebut dah bagitau lesen key melalui email. After semua done diinstallationkan aku pun startla godek2 software ni. Berpandukan guide book aku cuba buat tapi mcm complicated jer.. so how... korang blh ajarkan Manisah...

 
Maka sekali lagi Manisah membodek boss Ali Baba membenarkan dia untuk attend that course because she tried stud herself but can't. Akhirnya Manisah berjaya mempengaruhi Ali Baba dan cek payment terus diissue dan di sign Ali Baba... So Manisah hampir solve her problem about account...
 
Will be continued.. Stay Tuned...




0 comments:

Post a Comment